Hem > Politik > Politiska funderingar

Politiska funderingar

Har hört att det redan funnits diskussion om huruvida alliansen i Lerum skulle ”kunna” samarbeta med oss Sverigedemokrater om vi får en vågmästarroll i Lerum, och svaret har ju såklart blivit ett ”nej”. Vissa av politikerna är till och med beredda att avgå om så skulle bli fallet, och kommer säkert gå ut med detta officiellt närmare valet. Ingen vinner på sådana uttalanden mer än vi förstås, och uttalandena kommer inte komma som en blixt från klar himmel. Oppositionens ställningstagande i den frågan är nog solklar tror jag, så där behöver nog inte någon ens ta upp frågan på den egna agendan. Sorgligt men sant.

Men detta måste dom ju såklart säga, eftersom det vore politiskt självmord att säga det motsatta. Mycket kan ju såklart hända på dessa tio månader vi har kvar till valet, men ingen lär våga byta åsikt. Inte officiellt i alla fall. Partipiskorna viner.

Att några av våra politiker i Lerum inte har några som helst problem att ”prata” med mig privat, och ge mig medhåll för många av våra åsikter gör mig både glad över att våra åsikter är bekräftade från både höger som vänster -vilket vi också vetat hela tiden- och samtidigt bedrövad över hycklerin. Visst skall det finnas utrymme för att skilja på sak och person i politiken, men när man får ”klappar på axeln” utanför kommunfullmäktigesalen av samma människor som låtsas visa förakt för mina åsikter och min person inför sina egna -det kan jag inte kalla annat än hyckleri.

Men detta skall sägas: Som Sverigedemokrat i Lerums kommunfullmäktige har jag blivit behandlad med respekt och hövlighet från första dagen av nästan alla, och känner att jag får vara med och spela med samma spelregler som sig bör i de officiella sammanhangen, och respekten för demokratin lämnar inget att klaga på hos någon politiker eller tjänsteman jag stött på i Lerum under dessa tre första år. En eloge till den politiska kulturen i Lerum alltså!

Ett är säkert förstås: Vi är det parti som kommer röna de största framgångarna i valet 2010 oavsett de andra politikernas utspel -både på lokal nivå, som på riksnivå. Det skall bli roande att se vad de andra partierna (och våra lokala Lerumspolitiker?) kommer med för fruktlösa utspel för att förhindra att det blir så…

Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

