Hem > Dagbok, Funderingar > Bilkörning

Bilkörning

Har så många ärenden, så jag kommer kuska fram och tillbaka till stan inte mindre är tre gånger idag. Tyvärr måste jag hem emellan av olika anledningar, så jag kan inte stanna i Göteborg heller. Vilket slöseri med bensin och miljö. Hade det varit billigare att åka ”lokalt” hade jag gärna gjort det, men med vår lilla japanare åker jag -ensam- billigare än med kollektivtrafiken tyvärr.

Det MÅSTE bli billigare att åka med kollektivtrafiken! Kommunen borde subventionera priset, för det är ju helt emot sunt förnuft att det skall vara billigare att åka bil -parkeringspengar inräknat- än att ta lokaltåget som i mitt fall! Som politiker är det även min uppgift att å miljöns vägnar påverka och entusiasmera folk att åka kollektivt, men hur skall man försvara det ekonomiskt när människors plånböcker bara blir tunnare och tunnare, och priserna bara stiger? Nä, det måste LÖNA SIG att åka kollektivt, ekonomiskt OCH miljömässigt såklart! Vi har själva ingen möjlighet i vår familj att åka kollektivt, det hade blivit vår konkurs…

Detta måste göras över hela landet. Inte för min plånboks skull, utan för miljöns! Lerums kommun säger sig vilja bli Sveriges ledande miljökommun, men man vill inte ens diskutera liknande förslag som prislättnader på kollektivtrafik, eftersom miljöarbete inte får vara en ekonomisk förlust. Då tycker jag att ”visionen” bara är skrattretande och ett ”spel för gallerierna”, Man tar bara upp miljöfrågorna på agendan för att man ”måste” -inte för att man verkligen vill. Självklart måste allt miljöarbete få kosta pengar. Det är ju på grund av ekonomisk ”tillväxt” de senaste 50-60åren som skapat denna naturens ”frånväxt”. Jag anser att; Finns verkligen viljan att göra något för miljön, borde detta förslag vara en självklarhet. 

Att som miljöpartiet vilja höja skatter är inte rätt väg att gå, men att sänka priserna på miljövänligt leverne vore för mig en självklarhet. Man skall inte ”straffa ut” folk, och tvinga dem att åka kollektivt -med höjda besinskatter, fordonsskatter, vägtullar och andra avgifter- för det är fortfarande så dyrt att åka kollektivt att det inte kommer att göra någon större skillnad. SÄNK priset på kollektivtrafik och konkurrera ut bilen istället! Då är jag den första att ta tåget.

Kategorier:Dagbok, Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

