Hem > Funderingar > ”…puss, hej!”

”…puss, hej!”

Vi har två döttrar, en tjej på elva och en på tolv som snart blir tonåring.

Den förstnämda och yngsta tjejen är den mer sociale och utåtriktade tjejen, medans storasystern är lite mer reserverad. Den lilla tösen älskar att gå på ”mellanstadiedisco” och dansa med pojkarna, medans systern ofta nöjer sig med att titta på. Där har ni karaktärsdragen. Så en morgon härom dagen råkade jag efter en sömnlös natt gått upp tidigt och lagt mig i soffan i brist på annat klockan fem, och var således vaken när barnen gick upp för att gå till skolan.

Den stora tjejen traskar iväg själv utan att tänka mer på det, men den lilla vill gärna ha sällskap på vägen trots att hennes skola ligger närmast. Hon ringer då till sin ”pojkvän”, och frågar när hon skall komma förbi, och jag hör dom prata en stund. Samtalet går mot sitt slut, och jag hör: ”…då kommer jag tjugo över sju då ok, puss, hej!”    HALLÅÅ: ”…puss, hej!”? En förtvivlad pappa har precis insett klockan sju på morgonen att sin elvaårige dotter inte bara har en pojkvän man ”frågat chans på” -utan dessutom har som pussobjekt!

När en annan var sisådär tio-elva år vill jag minnas att det där med ”tjej- och killbaskelusker” var något man inte ville komma i kontakt med. Tjejer var läskiga och löjliga, och tjejerna i sin tur tyckte att killarna var tramsiga och äckliga. Eller hur var det så? Det har alltså hänt något de senaste tjugo åren som tydligen gått mig helt förbi: Tjejer är tydligen inte läskiga längre, och killar är inte äckliga. Hur gick det till? Det lär jag inte få svar på, men ett har man ju förstått; tiden går fort…!

Puss, hej!

Kategorier:Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

