Hem > Dagbok, Funderingar > 3 dec

3 dec

Idag har vi varit duktiga!

Sågat och rivit och slitit ned taket i vardagsrummet. Så nu är det rymd i huset! Men dessa fem meter till taket kommer förstås göra det krångligt att byta glödlampa. För att citera Peter Dalle: ”…tänkte inte på det…”

Fick hjälp av en partikamrat som förbarmade sig över oss, och offrade sin lediga dag för att demolera vårt hus. Sedan kom flera kompisar, så vi hade huset fullt ett tag i all röra… Vuxna som barn. Dagen avslutades i vanlig ”operation dagsverke-anda” med en pizza. Min dotter åt upp min halva också som jag inte orkade med. Hon måste ha ett svart hål i magen. Att en 13-årig tjej kan äta mer än sin 35-årige far… …otroligt.

Fick ett samtal idag att jag eller någon annan ombads sitta med på kvällens ”Debatt” i svt, men det fick vara för min del. En aspekt är att jag helt enkelt inte har råd att åka in till Göteborg mer än absolut nödvändigt. Funderade lite kring det där -ekonomi ni vet- och kom fram till att: Det är ganska kört för oss till våren i det här tempot för att ta det på ren svenska. Vad jag hoppas på är förstås att valet kommer gå bra, och jag kommer få fler möten att gå på. Det skulle ju inbringa lite mer pengar i mötesarvoden. Men det skulle förstås inte räcka ändå. Vad som ger mig dåligt samvete är att jag inte ser att jag har råd att åka kors och tvärs på interna partimöten längre. Vi har helt enkelt inte råd med det, hur gärna och hur viktigt det än känns så här inför valet. Familjen måste komma först, och jag vill in i det sista skjuta på en försäljning av huset. Då skulle familjen gå under tror jag. Detta är inget jag vågar prata med mina partikamrater om än, som litar på mig och räknar med mig i alla lägen. Och nu är det mycket möten! (Men, de läser ju inte det här ändå antar jag…)

JAG är inte den som oroar mig innan det slår mig i ansiktet, men vår familjebudget är ganska solklar med vad som komma skall: Ett snack med banken för att få ned månadskostnaden och helt sluta amortera. Fordon skall säljas, internet kommer få nedgraderas, diverse småsaker får läggas ut på blocket, och alla onödiga prenumerationer är redan uppsagda. Sist med inte minst ser jag ingen annan utväg än att helt sonika ställa mig utan mobiltelefon. Det är en ganska stor utgift i dessa tider, när partiet ställer allt högre krav och mer tid i anspråk. Familjens utgifter måste bantas med nästan tio tusen i månaden för att det skall gå ihop. -Men vilken frihet det skulle vara att slippa mobiltelefonen, och gå ”back to basic”…!

Summa summarum för november: -9000 kr.

MEN; Jag funderar ut något, det gör jag alltid…

Kategorier:Dagbok, Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

