Hem > Dagbok, Politik > Stiftfullmäktigmöte

Stiftfullmäktigmöte

Idag satt jag på ”Börsen” hela dagen i ett stiftfullmäktigemöte som skulle konstituera sig för den nya mandatperioden. I stiftet i Göteborg har vi 81 mandat, och jag och min kollega Leif sitter ju på två av dom. Ingen egen majoritet direkt, men tillräckligt stora för att det skulle tisslas och tasslas i bänkarna om sverigedemokraterna.

De övriga 8 nomineringsgrupperna skapade snabbt nya ”block” i kampen om stolarna i styrelsen och de olika utskotten och satte nya namn på dessa ”block” som ju ingen medlem röstat på eller fått ta ställning till innan valdagen skall tilläggas! ”Frimodig kyrka” yrkade på propotionella val, så alla nomineringsgrupper skulle få insyn i arbetet kommande mandatperiod, och det var jag ju tvungen att bifalla. Frimodig kyrka och (sd) hade tillsammans ändå inte tillräckligt många mandat för att kunna förändra utgången, så något valtekniskt samarbete behövde vi inte gå in på.

Beklämmande ändå att se hur de andra grupperna inte ser det positiva i att alla små grupper också sitter med i diskussionerna när man bereder ärenderna inför stiftfullmäktigemötena. Det hade ju fått mötena att flyta smidigare, eftersom alla hade varit insatta. Eloge till Frimodig kyrka som såg värdet i detta.

Extra beklämmande i deras ”uppgörelse” var att ingen plats i valberedningen skulle tilldelas någon som inte var med i ett valtekniskt samarbete. Praxis ur demokratiaspekt i alla kommunala sammanhang är ju att man har representation av alla grupper/partier i valberedningen för insynen -och demokratins skull. Denna demokratisyn gäller tydligen inte i kyrkans beslutandeapparat.

Utgången av alla val var ju redan förutbestämt i och med de två ”blockens” överrenskommelse med varann, men det var ändå ett jättetrevligt möte som vanligt, och jag fick tillfälle att närmare bekanta mig med min kollega Leif. Synd att detta fullmäktige bara sammanträder tre gånger om året -jag hade gärna gjort det varje vecka!

Kategorier:Dagbok, Politik
  1. Patrik
    17 december 2009 kl. 14:30

    Var Leif på plats?

    • 17 december 2009 kl. 14:50

      Jajemen, det var han!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

