Hem > Dagbok > Vintervägar

Vintervägar

Min fru och jag var i Skåne i går hela dagen, och att köra skåpbil i snön och blåsten tvingade fram all erfarenhet och alla  kunskaper jag hade i att köra bil i det väglaget med en sådan olämplig bil, bakhjulsdriven dessutom.

Många hade inte samma förutsättningar som vi, och vi fick se bilar som stod på tvären på motorvägen, en lastbil som vikt hela ekipaget och spärrade hela motorvägen, seriekrockar. Och under hela resan hem hade poliser spärrat av vägen på ett par ställen, varnade för olyckor med blåljus och facklor varannan mil, och bilar låg i diket på flera ställen. En bil med en livrädd kvinna kom utkörandes bredvid oss från en påfart, och slog helt sonika på sina varningsblinkers och stannade mitt på motorvägen -hon vågade inte köra en meter till.

Jag har aldrig lyckats orsaka eller vara delaktig i en olycka i de här förhållanderna, och det är jag glad för. Jag anser mig kunna köra bil med omdöme och sunt förnuft, och vill kalla mig för en väldigt bra förare. -Får man tycka och säga så om sig själv utan att kallas självgod, frimodig besserwiesser förresten?

Vad som förvånar mig är att folk inte inser sina begränsningar, och tror att man kan köra som vanligt, bara man satt på vinterdäck och har glykol i kylaren. Här uppe i Norden har vi ju vinter i dess riktiga bemärkelse på vinterhalvåret -om än inte så mycket de senaste åren- och man måste faktiskt anpassa sig efter naturens nycker, och inte tro att det går och bete sig tvärtom. Är det vinter och snön ligger i drivor, så får man också köra och bete sig som att det vore så.

Vi kom hem helskinnade, och hoppas att alla förare som kört av vägen, sladdat in i andra bilar och kört fast på vägarna igår också klarade sig utan skador…

Kategorier:Dagbok
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

