Hem > Funderingar > Volvoarbetare? Sverigedemokrat?

Volvoarbetare? Sverigedemokrat?

Det var ju det här med vad man identifierar sig med som person.

Alla identifierar vi oss med vårt yrke, och för de som nu blir arbetslösa försvinner den identiteten. Ofta får man höra ”…vad gör du för något…?” eller ”…vad jobbar du med…?” som inledningsfras när två personer träffar varann för första gången, och det gör man ju för att veta vad den andre personen har för… …identitet.

Är jag bättre än honom? Är han mer framgångsrik än jag? Vem av oss tjänar mest pengar? Sådana frågor kan dyka upp i bakhuvudet på folk när man synar varann för första gången. Men det är egentligen frågor som inte betyder något, som är ytliga och bara ett sätt för oss att stoppa in våra medmänniskor i ”fack”. Helt naturligt visserligen, vi funkar bara så helt enkelt…

Under de senaste nio åren har jag haft identiteten ”volvoarbetare”, och det har varit något jag varit stolt över. Att vara volvoarbetare gick inte av för hackor, och folk såg upp till en, då det är allmänt känt att man tjänar bra och har bra arbetsförhållanden. Det är ju jämförbart med jobb som kräver högskola på många sätt, men jobbet som montör på volvo är okvalificerat. Man behöver inte ens kunna läsa eller skriva svenska för att jobba på volvo…

Men; de senaste åren hade jag börjat känna att jobbet vare sig var utvecklande eller inspirerande längre, och jobbet kändes bara tråkigt. Som sverigedemokrat kände man sig dessutom utfryst på många sätt, då det är en väldigt ”röd” kultur på volvo. Jag säger inget mer om det, så har det alltid varit, och kommer vara så ett tag till. Men jobbet tog knäcken på mig på annat sätt också: Ryggen skrek, min höft, axlar, nacke -och till slut också fingrarna- värkte dagligen. Det visade sig vara reumatism, och det kan inte volvo stå ansvarig för, men det vittnade ju om att jag inte kunde jobba kvar där längre, och jag sökte nya jobb lite vid sidan om de senaste tre åren. Då kom ”finanskrisen” och alla vet vi ju vad som hände? Miljarder i aktieutdelning, och ut med de anställda som man inte hade ”råd” med. Jag kunde ju inte vara ledsen för det, jag ville ju bort, men att inte få A-kassa blev ju en infekterad och jobbig tid med överklaganden och räkningar som skulle betalas. NU, sex månader efteråt har jag ju fått rätt till A-kassa till slut, och min första utbetalning så långt har ju varit på 492 kr…

Vem är jag nu då, när jag inte längre är ”volvoarbetaren” Jimmie? Så här sex månader efteråt är tiden på volvo i backspegeln, och jag vill inte tillbaka, och det ideella jobbet som fritidspolitiker kräver min tid allt mer -så nu identifierar jag mig kort och gott som ”sverigedemokraten” Jimmie. Mina partivänner ser allt mer upp till mig känns det som, och jag föreslås ta nya roller i partiet med mer ansvar och för all del -högre status. Jag blir allt mer en ”sverigedemokrat” bara, och kan inte längre identifiera mig med ett yrke.

Ingen hade varit gladare än jag om jag kunnat leva på politiken, men det är det få som kan, och de som gör så, lyfter ofta två eller tre gånger en förvärvsarbetares lön. Det skrivs det ofta om i insändarsidor, och det skall jag inte lägga värderingar i just nu. Man jag hade varit ganska nöjd med den lön jag haft tidigare…

Vad ligger poängen i detta inlägg i egentligen? Jo, för egen del är jag nu ”sverigedemokraten” Jimmie i allt större utsträckning, och trots att det inte ger mig många kronor i inkomst, tar det allt mer tid i anspråk. Någon social misär kan jag verkligen inte påstå att jag blivit försatt i, i och med min roll som arbetslös, den spirar som aldrig förr!

…Och kroppen då? Jo, i kroppen har jag aldrig mått bättre än när volvo gav mig ”kompledigt” på obestämd framtid…

Kategorier:Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

