Hem > Funderingar, Politik > Tiggare

Tiggare

Jag fick ett önskemål att skriva några rader om tiggare, och vad gör man inte för sina läsare? Kan visserligen inte dra mig till minnes att vi haft någon diskussion om just tiggare inom partiet, men jag har ju några egna funderingar såklart:

Varje sommar det senaste åren har gator runt om i Sverige kantats av tiggare, som liksom bilderna från gatorna i USA ser helt miserabla ut, och gör allt för att vädja till det dåliga samvetet för att med utsträckta händer och bedjande ögon få dig att pilla upp växel ur fickan. Ofta med en knappt läslig skylt om att pengarna skall gå till en operation för ett barn eller liknande. Och inte helt sällan är det just ett barn man satt på trottoaren vid en husvägg med en mössa i handen. -EN BLUFF mina damer och herrar…

Så fungerar inte systemet i Sverige, det vet vi alla. Man behöver inte sitta på en trottoar i tre år för att få ihop pengar till en operation i Sverige. Det Svenska systemet är allt för generöst på det området. Inte ens illegala invandrare som gömmer sig behandlas så illa att de skulle nekas livsnödvändig operation. Det svenska sociala skyddsnätet är till för alla som behöver det, och det är ju väl känt över halva jorden.

Nu är det inte JAG som säger att dessa tiggare är en bluff, och att man inte skall gynna dessa med en slant, utan polisen! Polisen har sett denna grupp växa i Sverige de senaste åren, och hela företeelsen är en del av kriminella ligor, som finansierar sin verksamhet genom att sätta ut folk som tigger pengar, som inte går till operationer, mat eller annat -utan till just den kriminella verksamheten. Inte desto mindre är det synd om just den utsatta människan som sitter där och försöker se ut som ett överkört rådjur. Men att ge dessa tiggare pengar, är att göra dom en björntjänst, och pengarna går till kriminella ligor, som i sin tur ser en allt växande inkomstpotential att genom denna typ av verksamhet tjäna ännu mera pengar. Återigen: Det är inte jag som är fullständigt hjärtlös, utan detta är polisens uppmaning till folket som de återkommer med varje år.

Detta gäller förstås den särskilda typ av tiggare som vi alla sett blossat upp de senaste åren, precis som de man ”sett på tv”. Men vi har ju såklart ”vanliga” tiggare också…

Får jag uttrycka mig om nationaliteter så skulle man kunna kalla dem för de ”vanliga svenska tiggarna”. Jag pratar då om de uteliggarna, missbrukarna och alkoholisterna som dagligen tigger ihop pengar till mat, kläder, ett par öl -eller nästa ”sil”. Detta är människor som ofta valt att stå ”utanför” systemet, och hela den gruppen av människor är i min mening ett resultat av den oansvariga sjukvårdspolitik man förde på 90-talet när man stängde ner psykvårdsavdelningar på löpande band, och satte patienterna på gräsmattan med en klapp på hjässan innan man låste bakom ryggen på dem. Nog om det, men just denna typ av tiggeri kan jag i större utsträckning låta mig beröras av, och skänker ofta dessa en slant -för i de allra flesta fall är dessa människor offer för den sjuka Svenska politiken, där vi tycks ha en större vilja att hjälpa hela världen -men blundar för våra ”egna” missanpassade människor som lever i det sociala utanförskap man skapat de senaste 20 åren.

Nu finns det säkert någon ”bror duktig” där ute som vill påpeka att det alltid funnit uteliggare och tiggare i Sverige, och det har det gjort också, men i den utsträckningen som vi haft sedan nedläggningen av Sveriges psykmottagningar på 90-talet…

Denna psykvård måste återupprättas i min mening, det är vi skyldiga dessa människor!

Kategorier:Funderingar, Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

