Hem > Dagbok > Det drar ihop sig…

Det drar ihop sig…

…till årsmöten hög och lågt! Spännande!

De årliga årsmötena i kommuner och distrikt är något jag varje år ser fram emot. Detta året är det ju valår dessutom, och lite extra pick och plock att greja med. Massa namn till valsedlar och rundringningar till nya människor som vill vara med. -Och dessutom med vinden i ryggen, det känna bra!

Jag sitter i skrivande stund och skickar kallelser till två olika kommuners årsmöten samtidigt som jag har min egen kommuns årsmöte i bröstfickan, som snart är lagd till handlingarna. Inte att förringa skall jag också anordna årsmötet för distriktet för första gången. ”…dé é mycke´nu…”

Nog om det, jag får återkomma till årsmötena allt eftersom de ”betas av”…

Var på arbetsförmedlingen idag på mitt andra möte på sju månader (…!) och fick i princip förklarat för mig att jag också skall söka de timanställningar och deltidsjobben som ligger inom mitt gebit, och ta de timmar som dyker upp, TROTS att A-kassans regler gör oss inkomstlösa till sommaren om jag gör så. Vilket ben vill de man skall stå på? Lyfta A-kassa så länge det går (alternativt till man får jobb) -eller straffa ut sig själv med ett timjobb, och lyfta socialbidrag istället? Handläggaren som naturligtvis är utbildad i att hålla stenhårt på sin linje oavsett respons från den arbetslöse gjorde inget tecken till förståelse för den individuella situationen.

Då skall man ju ha i åtanke att jag själv betalat min arbetslöshet hos A-kassan, som ju nu återbetalar mina egna pengar som försäkringen utgörs av, kontra socialbidrag som skattebetalarna får stå för…

Efter arbetsförnedringen… arbetsförmedlingen, förlåt mig… så åkte jag raka vägen till Frivården för mitt möte med en frivårdsinspektör och en ”klient”. Jag lovar att de pojkarna och flickorna som gjort sig skyldiga till brott, och tvingas stå under övervakare blir många gånger bättre behandlade i sin situation än var man blir på arbetsförmedlingen som arbetslös! Som arbetslös får man känslan av att man skall skämmas för att man är så dum och oduglig att man blivit arbetslös. Att man generaliserar och betraktar alla arbetslösa som parasiter på samhället.

Min A-kassa är ju en försäkring jag privat betalat till i 15 år för att ha ett inkomstskydd om jag någon dag skulle bli arbetslös, och nu när jag blivit det, bråkade dom i fem månader med mig för att slippa betala ut försäkringen, och sedan är man hänvisad till ”af” som har regler som en förälder inte alla gånger kan efterleva av rent praktiska skäl. Är man dessutom småbarnsförälder kan de reglerna vara helt förödande för familjen om de skall efterlevas fullt ut. Någon ”flexibilitet” som man kräver av sina ”klienter” vill man inte på några sätt erbjuda tillbaka…! Respekt för individens privata situation och dennes familj tas ingen hänsyn till.

Nu skall tilläggas att jag har en väldigt trevlig och vänlig handläggare, men av det jag hört av ”andra” inte hör till vanligheterna…

Eloge till dig, min handläggare, för ditt bemötande -om du läser detta…

Kategorier:Dagbok
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

