Hem > Dagbok > ”Blatteförmedlingen AB”?

”Blatteförmedlingen AB”?

Nej, det är inget jag kommit på själv, utan ett företag som påstår sig vara seriöst

I en rundvandring bland de utannonserade jobben på arbetsförmedlingen, fastnade jag vid denna och kunde inte tro mina ögon. Annonsen ligger på ”platsbanken” hos arbetsförmedlingen och är postad den 12 februari (Göteborg).

Vad har egentligen arbetsförmedlingen för etiska regler? Har de något verksamhetsplan rörande rasism?

Det spelar egentligen ingen som helst roll hur seriöst och samhällsnyttigt företaget faktiskt är, för inte kan de väl vara så att jag skulle få starta ett företag som heter ”svenneförmedlingen”? Med all säkerhet hade jag då fått svara på frågor rörande rasism och främlingsfientlighet, och blivit uthängd i media som en sådan…

-Men det är klart; det är ju bara svenskar som kan vara ”rasister och främlingsfientliga” i det här landet…

Kategorier:Dagbok
  1. Peter Martini
    23 februari 2010 kl. 0:10

    Hej på dig!

    Jag ser att du gillar läget?

    Det är klart att du som vit svensk man, inte är värd mer än Mona muslims dörr matta !

  2. kavlitub
    24 februari 2010 kl. 1:51

    åå nu blev jag sugen på latte…

  3. 01 mars 2010 kl. 21:33

    Hej Jimmie,
    när jag drack vin med din partiledare, Jimmie Åkesson, efter en debatt med Gudrun Schyman så sa till och med han att han tycker Blatteförmedlingen gör ett bra jobb. Det tycker de flesta partier och även många av landets största företag. Att ordet blatte skulle vara nedvärderande har bara med dina egna attityder att göra och inget annat. Förövrigt finns även svenneförmedlingen registrerat och du kan få köpa den adressen av mig till självkostnadspris. Lycka till i fortsättningen.

    • 01 mars 2010 kl. 22:09

      Som du såg i inlägget är det just språkbruket jag lägger värderingar i. Hur samhällsnyttigt ditt företag är kan jag inte svara för.
      Mina egna attityder är av den åsikten att vi skall vårda det svenska språket, och inte implementera ”rinkebysvenskan” i språket och de ord som har negativt och nedvärderande epitet.
      Att kalla någon för ”blatte” ÄR i lagens mening -och de flesta med sunt förnuft- ett uttryck för rasism och främlingsfientlighet, och inte bara ”min attityd”.
      Att då starta ett företag och kalla det för ”blatteförmedlingen” normaliserar ordet ”blatte” och är ett litet steg till att göra ordet okej att ta till sig i sitt språkbruk. Du kan väl inte rimligen mena att du tycker att det är ok att kalla invandrare för ”blattar”, eller är det så?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

