Hem > Funderingar > Återanställning

Återanställning

Som ni vet blev jag ju sparkad från Volvo Lastvagnar i somras tillsammans med 650 andra (i samma veva som man ju valde att betala ut 4 miljarder i aktieutdelningar, minns ni?)

Under de senaste året på Volvo sökte jag interna jobb som tjänsteman, utbildare och annat för att komma ifrån jobbet på banan, som höll på att knäcka min rygg. Det hann jag förstås inte med innan jag fann mig stående utanför grindarna. Sökte även lite andra jobb utanför Volvo för att kika på mina möjligheter där. Jag var ofta sjukskriven för ryggen, trivdes inte alls på jobbet och ville inte alls gå dit på morgnarna. Chefen visste om detta, men gjorde lite eller ingenting för att hjälpa mig till annat jobb inom Volvo, som ju anstår honom i den personliga ”utvecklingsplanen” han pratade sig så varm om.

När man under ett halvår nu ”gått hemma” och mått som en prins i kroppen -utan ryggont, höftproblem eller värkande axlar- har jag på de två gånger (endast 2) jag varit på möte med arbetsförmedlingen pratat för att få hjälp att skola om mig till busschaufför eller väktare.

I båda fallen har jag pratat med arbetsgivare som sagt att jag har jobb hos dom så fort utbildningen är klar. Från arbetsförmedlingens sida har ingenting hänt, och man har bara gått och väntat på svar, månad ut och månad in…

Fyra månader UTAN a-kassa tog snabbt knäcken på våra sparade pengar, och möjligheten att bekosta en av dessa utbildningar själv försvann snabbt. Detta var annars tanken redan från början, men jag föll ju på en bagatell i a-kassans regelverk man tycks skapat för att djävlas med folk. Det har jag skrivit om innan. Fyra inkomstlösa månader alltså.

NU; när arbetsförmedlingen äntligen låtit mig komma på en informationsträff om bussutbildning, och det ser ut att lösa sig för mig, vad händer då?

Jag får ”erbjudande” om återanställning. Det sätter ju alla mina planer om ett nytt friskare liv med nytt jobb på ända, och tanken på att nu tvingas gå tillbaka till ”friskfabriken” får mig bara att må illa.

Men regler är regler som ifMetall så duktigt påpekat för mig ett flertal gånger nu. Volvo Lastvagnar vill nog egentligen inte ha mig tillbaka, och jag vill ju som du förstår sadla om i livet, och alltså INTE tillbaka till Volvo igen.

Men men; de kommande sjukskrivningarna -jag säkert kommer dras med igen när höften lägger av och ryggen strejkar- är ju bättre än den fjuttiga a-kassan man knappt kan leva på. Min sjukdom ”bechterews” kommer ju slå till igen som ett brev på posten, det vet jag… …suck.

-Och all den tid jag kommer behöva lägga på valrörelsen i sommar, var skall jag ta den ifrån? Nä, att vara anställd av partiet hade varit min grej, då hade jag kunnat jobba med det jag verkligen vill, obehindrad från arbetsförmedlingar, a-kassor och andra myndigheter, och lägga all min tid på politik. Som grädde på moset hade jag fått fortsätta må bra i kroppen!

Men Volvo Lastvagnar: ”Beware -here I come again…!”

Kategorier:Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

