Hem > Dagbok > Återanställning

Återanställning

Det har blivit mycket rubriker med situationstecken tidigare som du kan se längre ned, och det har alltid haft en poäng. Det skall denna rubriken också ha egentligen, för någon återanställning är det ju inte tal om, utan bara en sex månaders visstidsanställning med lägsta lön -inte den tillsvidareanställningen jag hade med nio års upparbetad lön som byggde på kompetens och arbetad tid i företaget.

Det får min kommande anställning att motsvara en livegen arbetare från ett bemanningsföretag, som med största sannolikhet inte kommer få jobba kvar efter periodens slut. Detta är ju bara ett sätt för Volvo Lastvagnar att ”köpa lite tid”, och vänta ut återanställningsrätten, så att de sen kan nyanställa ungdomar istället.

Så för ordningens skull: Kom inte och säg att det är en återanställning, för det är det inte! Men det låter ju bra i media…

Min andra arbetsdag på nya visstidsanställning sitter jag i kommunfullmäktige hela dagen såg jag, så det blir en smygstart för mig den 26 april på Volvo. Min gamla chef hade som uppgift att hjälpa personalavdelningen med dessa frågorna, och det var också han som ringde upp mig igår, och undrade när det ”passade mig” att komma in och börja lära mig det nya jobbet. Det ”passade mig” att börja den 26:e kom vi överens om, men efter det samtalet påminde min fru mig om att ”Den 27:e har du kommunfullmäktige hela dagen”…

-Och så blir det med det.

Dessutom fick jag beskedet att jag skulle få börja på den värsta avdelningen jag fasat för i alla år -del 2, för er som förstår vad som menas med det- så det kommer rent krasst att innebära att jag kommer vara sjukskriven för ryggen i sex månader. Att jobba på den avdelningen är inte förenligt med sjukdomen bechterews kan jag intyga (och alla andra med ryggbesvär), så jag säger som innan: Sjuklönen kommer i alla fall bli bättre än A-kassan…!

Kategorier:Dagbok
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

