Hem > Dagbok > Brev till en rektor:

Brev till en rektor:

Brevet talar för sig själv, och är en reaktion på den inskränkta förljugna inställning man har mot vårt part, och försöker indoktrinera eleverna med. Påståenden om att vi är odemokratiska, och vill ”slänga ut” alla invandrare.

När man som klassföreståndare står och säger detta till min elvaåriga dotter gör man mig förbannad, då hon inte ens förstår vad läraren menar: Det är ju inte den bilden hon har av sin far!

Detta blev min reaktion: (Namnen är skyddade till jag fått deras respons.)

Brev rektor för (…)skolan:

Hej (…)

Min dotter går i er skola och heter Emma Stranne. Hennes lärare är (…).

Emma berättade för mig häromdagen att de nu pratat lite om politik, och vad de olika partierna är och står för. Detta tycker jag skall vara –och är- en del i den svenska skolans undervisning, att lära ut de demokratiska fundamenten vi har i Sverige. Detta är absolut nödvändigt för att ge barn en demokratisk grund att stå på, och de demokratiska ramar de skall verka inom i sitt vuxna liv.

Idag ringde hon mig från skolan och berättade för mig att hon frågat (…) varför hon inte informerar om sin pappas parti (Sverigedemokraterna) och att det partiet också är ett parti som ställer upp i valet i höst. I senaste opinionsundersökningen var vi Sveriges fjärde största parti.

Svaret hon fick var att: ”Sverigedemokraterna är inget demokratiskt parti och att dom inte tycker om invandrare”

Med telefonen i handen kände jag för en stund att jag saknade ord.

Inget av detta är förstås sant, utan fabricerade epitet av meningsmotståndare på den politiska vänsterskalan.

Jag beklagar å min dotters vägnar att hon skulle behöva lyssna på ett sådant nedlåtande personligt och förljuget påstående (om sin fars engagemang i ett DEMOKRATISKT parti). Hon tog förhoppningsvis inte lika illa upp som jag, hon skall ju trots allt gå kvar i skolan och träffa (…) dagligen under ett långt tag framöver, men detta är ett övertramp jag måste få utrett.

En lärares personliga politiska åsikter får inte göra sitt uttryck i lärarundervisningen på detta sätt.

Att förtala oss som ett odemokratiskt parti, samt antyda att vi är ett parti som skall ”ta bort alla invandrare” och leda in eleverna i den föreställningen är inget jag hoppas finner sitt stöd i skolledningen.

Jag ser min dotters obekväma situation som väldigt beklaglig, och hoppas att (…) kan finna sig i att fortsättningsvis vara så professionell i sitt yrke att detta inte skall drabba min dotter mer än vad det redan gjort.

Jag hoppas att (…) i sin roll som lärare håller sig till att försvara demokrati som omväxling, och vara en smula objektiv i sin undervisning om politik, och lämna politiska åsikter, debatter och meningsskiljaktigheter till politikerna -eller är det för mycket begärt av en lärare i ett västerländskt demokratiskt land år 2010?

Det parti jag företräder får ofta utstå nedlåtande och missledande epitet, och det kan inte fortsätta. I Sverige har vi demokrati och yttrandefrihet, och den värdegrunden står vi Sverigedemokrater upp för med näbbar och klor.

”Jag håller inte med dig i vad du säger, men jag försvarar din rätt att säga det” –Känns det igen?

En lärares uppgift måste väl rimligen vara att undervisa eleverna i demokrati, och fostra eleverna i de demokratiska värdegrunder vi har i Sverige, för att skapa självständiga, självtänkande demokratiska samhällsmedborgare.

Att som (…) med egna politiska värderingar, som till synes färgar av sig i undervisningen, ”informera” eleverna om politik med detta förtal, är INTE att jämställa med en demokratiskt fostrande skola, utan för tankarna till en kommuniststat där man redan i tidig ålder indoktrinerar barn i vad de skall och inte skall tycka.

Är detta den odemokratiska åsiktsundervisning ni bedriver i (…)skolan, eller är det (…) personliga åsikter som lyser igenom i undervisningen?

Detta övertramp är något jag alltså sannolikt kommer att gå vidare med -medialt och/eller juridiskt- och kräver härmed dig som rektor och representant från skolan på ett uttalande innan jag eventuellt gör så. Jag känner mig tvungen att belysa detta om inte jag inte svaras med ett tillfredställande svar.

Vänligen,

Jimmie Stranne,

(Ordförande för Sverigedemokraterna i Lerum

Distriktssordförande i Väst och riksdagskandidat)

Och pappa till två demokratiskt fostrade döttrar utan politiskt planterade åsikter!

Trastvägen 10

448 35 Floda

Tel:  0302-347 28

Mobil: 070-95 347 28

Kansli: 0733-6000 71

Kategorier:Dagbok
  1. Lotta Lindgren
    14 april 2010 kl. 21:27

    Bra där Jimmie!!!Stå på dej, och jag står bakom dej!! =) Kram

    • 14 april 2010 kl. 21:39

      Gött att höra gumman! ”Det känns tryggt…” =)

  2. Inkognito
    14 april 2010 kl. 22:12

    Lärare och journalister=vänsterpack

  3. Magnus
    15 april 2010 kl. 11:00

    Heja Jimmie, bra skrivet.

  4. Anna
    17 april 2010 kl. 21:49

    Kanske inte det bästa svaret, men det är ju å andra sidan inte helt osant. Härligt att man tror att att alla journalister och lärare är vänsterpack. Ungeför lika dumt som att säga att alla lärare är folkpartister eller att alla sverigedemokrater lider av akut synapsdöd eller blev tappad i golvet som liten, Finns ju ingen substans i det.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

