Hem > Funderingar, Politik > Skolbesök + våld = demokrati?

Skolbesök + våld = demokrati?

Har haft några dagar när jag känt mig helt ”tom i bollen” nu när jag varit hemma från jobbet (och detta bara efter en vecka på jobbet)

Nu sitter säkert någon lustigkurre och tycker att ”tom i bollen” är mitt normaltillstånd, så nu slipper du kommentera det. Jag bjuder på den.

Jag har inte känt på flera dagar att ”wow! det måste jag blogga om”, men idag kände jag att jag måste skriva några rader om Sverigedemokraternas skolbesök runt om i landet.

Idag har det rapporterats om att det går stökigt till på våra skolbesök, och man har blivit attackerade med knytnävslag och sparkar, för det att man anordnat bokbord på ett par skolor. Ett par-tre personer springer fram till bordet på skolan, utdelar dessa slag och sparkar och springer därifrån.

I de lokala tidningarna rapporteras det såklart om detta, precis som all annan rapportering. Men ser man till ledarskribenter och andra högt uppsatta politiker i media så heter det: ”SD försöker utmåla sig till martyrer”

En fråga till dessa inskränkta människor blir ju: Skulle DU vilja bli fysiskt attackerad? Skulle DU vilja få knytnävslag? Skulle DU vilja bli sparkad? Tycker DU att det är ok i en demokrati, att bli påhoppad av fascister och fysiskt attackerad för att du valt att vara fritidspolitiker? Svaret på det blir ju såklart nej hoppas jag.

Men; För att inte kallas martyrer i media, skall vi då hålla tyst om att vi blir utsatta för våld, bara för att den politiske skribenten eller politikern inte skall få tillfälle att skaka på huvudet och mena på att det skulle vara ett politisk utspel av oss för att skapa sympatier?

Jag köper det resonemanget, OM samma politiker anser att de i så fall skulle föregå med sitt egna goda exempel, och tyst låta sig bli misshandlad för att det valt ett odemokratiskt parti som socialdemokraterna till exempel, och att de borde skämmas om de gick till media!  I så fall skulle ju denne socialdemokrat göra detta för att vinna sympatier och utmåla sig som ”martyr”. -För inte handlar det väl om att fördöma politiskt våld i en demokrati?

Nä, så fungerar det nog inte. Hela det politiska etablissemanget skulle gå man ur huse och fördöma detta politiska våld, och man skulle skapa löpsedlar för att ”rädda demokratin” i Sverige -om det hade varit ett annat parti.

Men det är klart: Demokrati och yttrandefrihet gäller bara vissa eller?

Kategorier:Funderingar, Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

