Hem > Politik > Entledigad från arbete

Entledigad från arbete

Är du arbetslös? ”Mitt emellan två jobb”? Hur blir du behandlad tycker du? För denna regeringens politik en politik som aktiverar och entusiasmerar den arbetslöse, och stöttar denne i sin situation?

Jag har för första gången i mitt vuxna liv själv fått erfara hur man blir behandlad som ”arbetssökande”. Man hamnar mellan stolarna i ett ”moment 22” ibland och skall vara både A-kassan, arbetsförmedlingen och försäkringskassan till lags -något som inte är så lätt när man inte samspelar sina olika myndigheter. Man blir livegen gentemot dessa myndiheter, som i vissa fall talar emot varann.

Den med små barn råkar värst ut, då dagis eller annan barnpassning är ett krav för att kunna söka jobb och gå på arbetsförmedlingens möten, och ett jobb är ett krav för att få en dagisplats…

Själv blev jag ju utan A-kassa i fyra månader på grund av en petitess, och det har du redan läst om ifall du följt min blogg i höstas. Men sviterna av att vara utan inkomst helt och hållet i fyra månader höll i sig länge, och hade vi varit helt barskrapade så hade vi fått sälja bilarna och motorcyklarna för att klara räkningarna. Men det slapp vi ju tack och lov.

I torsdags meddelade Volvo mig att jag åter kommer ställas utanför grindarna. Denna gången på grund av min sjukdom ”Bechterews” som gör det svårt att jobba obehindrat på just den avdelningen jag jobbade på. Att gå mig till mötes och låta mig jobba på en annan avdelning som passar mig bättre fanns inte på kartan. Varför? Jag är ”nyanställd”. Att vara ”nyanställd” är förstås bara ett retorisk passande namn för att inte få känna trygghet i sitt arbete, och jobba och hålla tyst. Gör man inte det så går det som för mig.

Vi är alla ”nyanställda” igen tack vare återanställningsrätten i LAS. ÅTERanställning ja. Men att använda det namnet skulle ju lägga ansvaret om arbetarnas välbefinnande på arbetsgivaren, då man ju enligt namnet är ”åter” på volvo, och allt bara tickar vidare. Nu är vi istället ”nyanställda” och skall veta att: ”passar det inte så kan du söka ett annat jobb”.

Att vi som kommit tillbaka -förlåt; nyanställda- har åtta, nio år i företaget på nacken betyder ingenting längre. Jag hoppas inte personalavdelningen sover gott om natten, det skulle ju åtminstone visa på lite medmänsklighet.

Så lagom efter valet är det dags att sätta sig på arbetsförmedlingen igen. Men som det ser ut just nu är jag då både kommunfullmäktige- stiftfullmäktige- och regionfullmäktigeledamot samt ersättare i kyrkomötet och riksdagen.

Men jag tänker inte ta ut någon sorg eller glädje gällande arbete i förtid, så vi får ta den huvudvärken då. Jag får glädjas åt framgångarna i valet istället, vilket jag dock realistiskt redan nu kan glädjas åt. Inga siffror eller undersökningar visar något annat…

Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

