Hem > Funderingar, Politik > Jag, en miljömupp?

Jag, en miljömupp?

Ja, risken är nog att jag är en sådan -på mitt eget vis. Jag har alltid principer när det gäller allt. Allt från konsumtion, till val av bilar, tidningar, ja allt. Till och med miljö. Antagligen miljön i synnerhet eftersom nästan alla mina principer utgår ur ett miljöperspektiv.

Igår kom vi hem från några dagars campande på Öland, och det var i allra högsta grad en blöt upplevelse som du kan läsa om här ovan. Men dessförinnan fick vi sett oss om på norra Öland lite. En tur till Ölands raukar var kall men trevlig, och en sammandrabbning med de andra i en gocarttävling satte fart på adrenalinet. (Tyvärr klarade mina fingrar inte av den påfrestningen, så jag fick sakta bända ut mina fingrar efteråt, och visste inte ens om jag skulle kunna köra bil därifrån -men det är en annan historia…)

Hur som helst, till saken. Vad jag ville skriva några rader om var egentligen detta:

Öland är på alla sätt en fantastisk ö, med varierande miljöer och en oerhörd mångfald i naturen. Ön har små öppna stäpper som för tankarna till Afrikas vidder i ett miniformat, den har våtmarker, ängar, men; inte så mycket skog. ”Nähä” tänker du, ”och…?”

På resan till raukarna åkte vi igenom just ett litet skogsområde. På en skylt varnade man för älgar, och man kunde inte annat förundras över vilka små områden dessa älgar måste röra sig i då det ju inte finns mycket skog, och de öppna vidderna är ofta inhägnade på något vis. På en annan skylt i skogen bredvid vägen står det ”tomter till salu, ring…”

”Vilka tomter?” tänkte jag, ”…här finns ju bara skog…?”

Precis! Skog. Natur. Miljö.

Jag skänkte det en tanke: ”När detta parti skog är såld, skövlas den, exploateras, och blir… …en tomt. Med hus. Garage. Och kanske ett staket som ramar in det hela. Och det gör det kringliggande skogspartierna också, som ju blivit nya rutor på en karta som skall säljas till högstbjudande, skövlas och bli till tomter…”

Var älgarna skall ta vägen finns det såklart ingen tanke på, det vore ju befängt, eller? Att skänka dem och alla andra djur i naturen en tanke, och fundera på hur framtiden kommer se ut för våra barnsbarns barn -och deras barn gör man inte tillräckligt ofta. Vi bara stressar vidare i vårt självupptagna liv med skygglappar för ögonen, och ser bara till vårt eget bästa, och att kunna gå ur tiden som en ”vinnare”, mätt i egendom för det flesta.

Kommer det finnas natur i framtiden? Är allt skövlat, inrutat, asfalterat och privat område? Kommer det finnas natur kvar att utnyttja allemansrätten på, eller kommer vi leva i ett amerikanskt samhälle med privat-skyltar i vart och vartannat hörn? Kommer den nya turismen vara naturturister som i olika delar av landet reser till nationalparker som visar hur naturen en gång såg ut i den regionen, och djurparker som gör vad de kan för att hålla arterna vid liv, så även kommande generationer kan se vad vår svenska natur bjöd på för djurliv idag, stort som smått?

Ja, allt detta flög igenom mitt huvud en stund, bara för en ”till salu”-skylt i skogen. Min slutsats blev att det borde stå ”unik natur till salu” eller ”ej återkommande miljö till salu” på skylten istället, för det skulle bättre beskriva vad det egentligen handlade om. Älgarna och naturlivet får hitta en nationalpark att slå sig ned på. Människan expanderar, och det måste vara okränkbart, eller…? Existentiella frågor i ett förbigående.

Denna typ av resonemang har jag i all miljöpolitik, och även den kommunala, där jag till varje pris vill bevara den natur som finns kvar i Lerums kommun, och skapa ett hållbart samhälle -istället för det allt mer privatiserade, skövlande, exploaterande och asfalterande samhälle vi är på väg mot. Det gör vi i Lerum med stora kliv under alliansens kommunala ledning. Där finns det i alla fall inget hållbart samhälle i sikte. Samtidigt gör man vad man kan för att få folk att tro att man värnar naturen i en verkningslös vision som skall ta Lerum till titeln som landets miljökommun nummer ett. Man kan hålla sig för skratt.

Den som vill hitta kritik i mitt resonemang avfärdar mig nog som knäppskalle, ”miljömupp” eller rent av vänstervridet politiskt frågetecken. Må så vara, jag står för mina åsikter, och denna bloggen är ju till för att du skall lära känna mig bättre. Den som inte gillar mig och mina åsikter kan säkert hitta andras bloggar att läsa.

Jag kan bekänna mig som ett lite mer vänster/mittensympatisk alternativ som kandidat i partiet, och jag skulle se en titel som ”miljömupp” som en komplimang. Men för den sakens skull vill jag inte bekänna mig som miljöpartist, för deras handlingsplaner och rikspolitik anser jag är helt fel sätt att tackla miljöfrågorna på. Jag tycker Jimmie Stranne’s sätt och vision är den bästa (om man får skriva sitt namn i tredje person), och ser mig som socialkonservativ (och en ”miljömupp” då för all del) som står mitt emellan de båda blocken. En Sverigedemokrat helt enkelt, med egna åsikter och en egen vilja, med Sveriges kristna värderingar, kultur och natur för ögonen…

Med tunga och djupa funderingar, sprungna ur en ”till salu”-skylt…

Kategorier:Funderingar, Politik
  1. Flodabo
    20 augusti 2010 kl. 19:52

    Såg dig i Lerums tidning idag. Även om invandring är en hjärtefråga, säkert för oss båda, tyckte jag att det var bra att du kunde fokusera på andra frågor, så att man får veta dina åsikter där också.

    Lite oväntat att du förutom att vara sverigedemokrat och buss-/lastbilschaufför gillar att sy och är en ”miljömupp”, på något sätt ökar det mitt förtroende för dig. Det visar att man är en komplex person som vågar stå för sin sak och vara sig själv.

    Jag gjorde precis SVTs valpejl och fick dig som bästa kandidat (76%). Sen fann jag din blogg, och det här avgör nog att det blir SD, med ett kryss på dig, istället för vänsterpartiet eller miljöpartiet (de la ju iaf ner sitt förslag om flyktingamnesti). Min flickvän blir nog mindre glad…

    Jag står till vänster i vissa ekonomiska frågor (statliga bolag, facket), är grön i miljöaspekter, men är som du lite socialkonservativ och emot massinvandring.

    Lycka till i valrörelsen!

  2. 20 augusti 2010 kl. 21:10

    Jag tackar för det!
    Trevligt med reaktioner -och speciellt när de är positiva.

    Din beskrivning på dig stämmer på pricken in på mig också, och det upptäcker du säkert om du går längre tillbaka och läser min blogg…

    Tack för ditt stöd, och jag ser fram emot att kanske rent av träffas någon gång.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

