Hem > Funderingar > Valaffischer och debatter

Valaffischer och debatter

Nu har alla partiers valrörelse dragit igång på allvar, och inget parti lutar sig lugnt tillbaka och väntar på valdagen. Det är nu alla partier märker vilka som är det verkliga idealisterna och politiskt genuint intresserade: Det är nämligen dom som sätter allt åt sidan dessa fyra veckor och jobbar dag och natt för att det egna partiet skall göra bra ifrån sig i valet.

Vilka partier kommer sitta i regeringen? Vilka partier kommer gå framåt i kommunen? Vilket parti blir den store förloraren? Åker något parti ut ur kommunfullmäktige? Alla partier jobbar för att just deras parti skall bli den största vinnaren. Sedan finns de också dom som lutar sig tillbaka och låter andra göra jobbet. Sådana människor finns det i alla partier. Lycksökarna, ”glidarna”. De som är medlemmar för att vara med i klubben för inbördes beundran…

Idag startade affischeringen i Lerum. Alla gjorde gemensam sak i detta; och startade samma dag, på samma platser. I Lerum har vi fyra ”valplank” där alla de åtta partierna från kommunfullmäktige har var sin plats. Borde de ”övriga” partierna fått vara med på samma plank? Ja, det kan man ju diskutera. Hade jag tyckt det om vi var ett ”övrigt” parti i Lerum? Ja, det hade jag nog tyckt. Skall bli intressant att se hur länge affischeringen kommer fortgå innan de odemokratiska ungdomarna (företrädesvis på vänsterkanten, min anm.) börjar riva och slita i planken…

Debatter har vi också en del här och där, och jag är inte ens säker på att jag har koll på alla vi är inbjudna till. Självklart roligt att vara inbjuden, och självklart skall jag göra så gott jag kan. Stödet för oss har ökat enormt, och vi är en handfull männisor som inget hellre vill än att ta plats tillsammans i Lerums kommunfullmäktige. Vi skulle kunna bli en sammansvetsad grupp på sju-åtta stycken, om bara väljarna ger oss det förtroendet.

Vad som än händer dessa sista fyra veckor, så är det en spännande tid. Spännande -och jobbig förstås.

Som jag sade i en intervju med Lerums tidning på varför jag engagerat mig politiskt: ”Det finns inget jag hellre slösar min fritid på än politik. Man utvecklas intellektuellt och verbalt, och man utmanar sig själv hela tiden…”

Hur valet går? Till riksdagen gissar jag på 4,5%, och i Lerums kommun tror jag på tre mandat… …eller jag hoppas det i alla fall. I regionen kommer vi också sitta några stycken, och jag lär bli en av dem.

Gissningar och spekulationer i all ära -den 19 september får vi se…

Kategorier:Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

