Hem > Funderingar > Diskussion med en skolkamrat

Diskussion med en skolkamrat

Idag gav jag mig in i en diskussion med en skolkamrat på utbildningen, som för sakens skull skall nämnas är en invandrad sådan:

Jag hörde en diskussion om valet i bakgrunden i morse när jag kom till skolan, och samtalet spårade in på ämnet Sverigedemokraterna.

Han sade att han minsann kunde tänka sig att rösta på Sverigedemokraterna bara för att ”jävlas”, och det väckte ju mitt intresse. Under samtalets gång gjorde han klart för den har diskuterade med att han minsann föraktade Sverigedemokraterna för deras rasistiska och snedvridna människosyn, och hävdade att partiet borde självdö i en sorts naturlig urvalsprincip, eftersom ”Hitler är ju död”.

Lite förvånad över hans okunskap om vårt parti var jag tvungen att kasta mig in i diskussionen, och mötte honom med mitt visitkort så att han skulle veta vad jag tillhörde, och det gjorde honom mer uppeldad. Folk runt omkring spetsade också öronen, då det nästan uteslutande är invandrare på utbildningen.

Jag frågade vad han fick allt dumt ifrån, och han menade på att ”det vet ju alla”, och en annan bredvid erkände att han läser detta i tidningar och får till sig genom vänner. När jag förklarade att tidningar, såsom GP och Aftonbladet som låg framme, faktiskt ägs av politiska partier som naturligtvis har sin egen agenda, hade de aldrig hört förut. De trodde följaktligen på allt de läser, till och med från meningsmotståndare.

Vidare hävdade han felaktigt att ”vi vill kasta ut alla invandrare”. Jag förklarade lugnt att så inte är fallet, och bröt ned ämnet i vilka vi i så fall vill ”kasta ut”: Grovt kriminella invandrare. Det var också fel i hans sätt att resonera, för då skulle vi ju rimligen också kasta ut de etniska svenskarna som är kriminella. Jag kände att jag inte kom vidare i just detta resonemanget med denna herre.

Diskussionen blev snabbt en monolog, och han ville inte längre veta vad jag egentligen tyckte.

Han avslutade med att förklara för mig att kriminella borde inte utvisas eller få hårda straff, eftersom detta bara gör dem hårdare och inte mer samhällsnyttiga, och att Sverige inte har någon stor eller ökande kriminalitet -det hade han minsann hört. Vidare; att han är ”global”, att Sverige och jorden är ”global” -och att alla har rätt att bo var de vill, och att alla äger marken de går på, och hans insikt i vår politik var att vi bara pratar i termer om etniska grupper. Så är ju förstås inte heller fallet.

Jag fick flikat in att både han och alla grundlurade människor som tror på allt de läser och hör, själva skall gå in på hemsidan och läsa våra åsikter, och skapa sig en uppfattning om oss utefter det. Alltså inte låta sig styras av andra som talar om för dom vad de skall tycka. Om du känner att du kan vara en av dem som bygger sina fördomar om vad andra säger att du skall tycka, så ber jag dig göra detsamma: Läs vad vi tycker och bilda dig en EGEN uppfattning. Våga vara en självtänkande människa och inte ett mähä…

Kategorier:Funderingar
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

