Hem > Politik > Gårdagens ”kf”

Gårdagens ”kf”

Igår hade vi ju ett kommunfullmäktige, och det blev att ganska långt sådant.
För de allra nyaste startade eftermiddagen klockan 14, och för ”gamlingarna” så drog det igång klockan 15 med gemensam information till alla inför den nya mandatperioden.

Nytt för denna mandatperioden är ju att jag har Aron vid min sida att bolla idéer och åsikter med under mötets gång, och jag har aldrig skrattat och fnissat som en tonårstjej så mycket på ett kommunfullmäktige innan.
Vi satt och roade oss åt våra kommentarer åt de andra, och vad de sade i talarstolen, men även åt mig, som hade svårt att komma i och ur stolen.
En kollega vid min sida gör det hela mycket roligare, och nu är det vår tur att sitta och kommentera de andras insatser, så som jag sett att de kommenterar, viskar och roar sig på min bekostnad när jag går upp i talarstolen.

Vi pratade ”Mål och vilja” och ”Vilja och mål” som de båda blockens förslag heter. Vi vill så gärna stödja de båda, men båda förslagen har även ett par stora visionära ”svarta får” i sina dokument som vi har svårt för.
Jag var lite extra nyfiken på oppositionens förslag, och hade tre frågor till dom. Detta misstolkade de som kritik -trots att jag uttryckligen sade att så inte var fallet- och jag fick inte svar på mer än en av frågorna.
Man vill nog inte ha vårt bifall kanske.

Aron som tänkte göra sin debut i talarstolen och ställa lite frågor till Alliansen om deras förslag var nervös, och alldeles för långsam med att räcka upp handen, så han missade sin chans att få svar på sina frågor.

Oppositionen lade fram sitt budgetförslag först på sittande möte, och det var ju lite ”fem i tolv”.
Vi hade gärna granskat den, och eventuellt bifallit den med någon reservation igen -så som vi gjort tidigare- men denna gången valde vi att avstå i beslutet om budget.
Det kommer såklart slå tillbaka mot oss, men vi kände att vi inte kunde göra en seriös bedömning av de båda utan att fått tid på oss att läsa båda förslagen.
Med den organisation vi nu har, så är det inte omöjligt att vi kanske lägger en egen skuggbudget i kommunen om ett par år…

Karl Ask’s (v) motion om en utredning om gratis busskort till ungdomar, det så kallade fritidskortet ville vi också bifalla, men hade lite frågor och egna förslag kring detta, så vi valde att vare sig bifalla eller avslå den.
I en omröstning hade vi dock bifallit en av de båda att-satserna, men det blev ingen omröstning.

Aron satt och antecknade för brinnande livet under mötet, och hade lust att säga några ord om allt som debatterades, men har lite svårt att hinna förbereda sig med pennan ”i farten” under debattens gång. DET kan jag tala om att han säkert kommer klara bättre än jag i framtiden. Hans ungdomliga politiska ”hunger” kommer säkert göra oss gott i Lerum. Jag ser med spänning fram emot hans debut i talarstolen -nästa gång…

Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

