Hem > Funderingar, Politik > 26/11 -10

26/11 -10

Härom dagen var jag i Stockholm för ett möte med partistyrelsen, och självklart var det denna dag då snön drog in över södra landet med besked. Sex timmar bakom ratten till byhålan i öster, navigera sig genom sta’n med hjälp av gps, för att sitta på ett möte i riksdagshuset i en timme och fyrtiofem minuter.
Ett möte som för all del inte gav mig något, och resan hem blev ju ännu värre då mörkret lagt sig, men snön och stormbyarna höll i sig.
Det kostar ju distriktet en slant att låta mig åka på dessa möten, och man kanske får överväga nyttan med priset i sann ”god ekonomisk hushållning” nästa gång.
Det ämnet jag påkallat togs inte ens upp, och de frågor vi hade fick vi inte svar på, vi två som åkte tillsammans från Västra Götaland.

Ett möte med distriktet var lite mer konkret dock, och kändes mer angeläget efteråt.
Vi är ett parti som vuxit jättemycket under året, vi har många nya människor som skriker efter utbildningar, och många fler mandat ute i kommunerna.
Det ställer också högre förväntningar på oss från distriktsstyrelsen, men vad de olika kommunrepresentanterna ute i periferin som inte känner att de får den uppbackning de vill ha inte tänker på; vi är bara fritidspolitiker…
Som familjefar i trettioårsåldern kan man som politiker på sin fritid inte lägga mycket mer än ett par-tre timmar om dagen, och några pengar att kuska runt i bil finns inte.
Vad jag vill egentligen vill säga är -om det finns något som bemödar sig att läsa detta- att man kanske sätter lite orimliga krav och förväntningar på oss som jobbar ideellt och på fritiden med organisationen, bredvid våra andra politiska uppdrag på det olika mandaten vi har i fullmäktigen vi är satta på att förvalta…

Detta utvecklade sig till ett inlägg där jag beskriver arbetsbelastningen som tuff, och listan med ”att göra” kan göras hur lång som helst.
Vi gör så gott vi kan, och ingen betalar oss för att göra det, och ingen tankar min bil åt mig, så skänk det en liten tanke: Skulle DU vilja byta? Har DU hushållsekonomi nog till att finansiera en distriktsordförandes roll?

Kategorier:Funderingar, Politik
  1. 26 november 2010 kl. 16:38

    Nyfiket frågat: Vilket ämne och vilka frågor var det?

  2. 28 november 2010 kl. 20:19

    Ämnet som inte togs upp var ”medgivande om bildande av kyrkoorganisation” väckt av mig, men även även öppnandet av fonden för Issa Issa väckt av Gbg.
    Frågorna var ”Hur blir det med ombudsmän i Västra Götaland?” och ”Ekonomisk hjälp till organisationsutveckling i Västra Götaland?” (Den senaste frågan iddes jag inte fråga, eftersom det var ett tydligt ”det kan ni glömma” på den första frågan…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

