Hem > Dagbok > Frusna vattenrör!

Frusna vattenrör!

10:00
Denna morgonen började med att jag trodde att det spökade.
Vatten rann då och då i små mängder från duschen och jag trodde att kranen antingen måste läcka, eller så spökar det.
När sedan frugan går upp för att gå till jobbet upptäcker hon att det inte kommer något vatten. Rören har frusit!
Det var alltså det extra trycket som isen skapade som fick duschen att läcka lite.
I skrivande stund eldar jag i källaren för första gången i år. Vi har en kamin där som bara används några enstaka gånger om året, och nu är ju ett sådant gyllene tillfälle. Förhoppningsvis får jag upp värmen så pass att isen släpper.
Vattenkranen i källaren får också lite omtanke i form av två värmeljus som värmer upp det inkommande röret i källaren.
Det är KALLT där nere, så man måste till och med ha trätofflorna på sig för att inte frysa fast i bottenplattan känns det som, så självklart måste rören till slut ge med sig och frysa.
Jag hoppas verkligen proppen sitter i källaren, och inte ute i trädgården. I så fall är det ”kört” för flera veckor framöver!

15:00
Varmt och skönt i källaren, men fortfarande inget vatten.
Alla jag pratat med säger det vara osannolikt att det kommunala vattnet till huset skall ha kunnat frysa under marken, och alla tror att proppen sitter inne i huset. Men varför inget vatten då?
Följetongen fortsätter.

…Och mina damer och herrar: klockan 23:25 på nyårsnatten upptäckte vi att vattnet hade kommit tillbaka.
Tre dryga dagar utan vatten.
Vi var elva personer som alla tyckte att livet och natten blev mycket lättare helt plötsligt nu när vattnet rann i kranarna igen!

Kategorier:Dagbok
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

