Hem > Funderingar > Utveckling eller inveckling?

Utveckling eller inveckling?

Många av de inlägg jag gjort här på sistone har haft att göra med utvecklingen av partiet, och alla de individuella önskemål vissa av oss kan tänkas ha.
Risken är att man i sin iver att utveckla istället kan inveckla det för mycket.
Olika roller tillsätts, och dessa skall ha en styrning som reglerar arbetsuppgifterna, vanligen en distriktsstyrelse.
Jag vurmar ju för distrikten, eftersom det är där jag är verksam, och i vårt distrikt är vi i stort behov av en eller flera heltidare som kan följa upp organisationsuppbyggnaden i distriktet och alla de olika kommunerna, samt vara det stöd som våra företrädare kan behöva i expertis och utbildningssyfte.
Vi har idag en organisation som står och faller med distriktsstyrelsen i väst, där vissa vill hålla fast vid styrelsens beslutande och verkställande suveränitet, medan andra -däribland jag- vill ha en heltidsarvoderad ordförande eller ombudsman som i egenskap av sig själv kan uppfylla alla de önskemål som kommunerna och distriktet har i olika frågor, som kan göra detta på kontorstid, och vara nåbar på telefon under dagens ljusa timmar också.
Jag som distriktsordförande -utan kansli eller ekonomisk möjlighet till arbete på kontorstider- känner inte att jag räcker till, eller att min potential blir mottagen på rätt sätt.
Självklart pratar jag i egen sak, och självklart kan det ses som själviskt, men det erkänner jag.

Kommande året blir avgörande för vilket fortsatt engagemang man skall lägga ner på partiet; stanna kvar som organisatorisk driftkucku, eller stå tillbaka för någon annan som vill ha en prestigeladdad ordförandetitel?
Fortsätta som stöd till alla andra, eller bara bry mig om ”mitt” och mina uppdrag i olika fullmäktigeförsamlingar så som många andra gör?
Detta får bli en liten ”öppen fråga” till de i regionen och på riks som jag vet läser detta:
Hur vill vi driva vår verksamhet? Vem eller vilka skall göra det, och med vilken modell?
Runt om oss i landet rapporteras det nu om folk som avsäger sig sin uppdrag efter att ha lessnat. Det har inte nått regionen ännu, men snart är vi säkert där vi med.

Delar av styrelsen (och till synes riksorganisationen) vill fortsätta att driva distrikten och dess stöd till kommunerna på kvällstid. Detta med ideella krafter på fritiden.
Jag och flera med mig vill arbeta med kansli och kontorstidsförlagd arbetstid, för att återigen låta sena eftermiddagar, kvällar och helger tillägnas familjen, och inte vara den tid man känner sig pressad till att lägga den ideella tiden på partiet, med ”barnen springande mellan benen” hemma i köket eller i tv-soffan.

Kanslier? Arvoderad ordförande kontra anställda ombudsmän? Kansliverksamhet på kontorstider? Endast fritidspolitiker? Nästan endast kvälls- och helgarbete trots att vi är ett riksdagsparti?
Jag vill veta din syn på saken…
Kommentera!

Kategorier:Funderingar
  1. Tommy
    02 februari 2011 kl. 9:47

    Självklart ska ett parti som aspirerar på att bli landets tredje största ha möjlighet att nå sitt mål. Nyckeln till framgången ligger fortfarande på kommunerna och distrikten, det är där vi har möjlighet att nå våra väljare. Utan en fungerande gräsrotsrörelse kommer inte partiet att nå sitt mål. Ledande företrädare på lokal nivå som sliter hårt med yrkesarbete under dagarna och med förtroendeuppdrag och internt partiarbete på kvällar och helger kommer förr eller senare stupa och risken är att de gör detta lagom till valrörelsen 2014.

  2. 02 februari 2011 kl. 14:58

    Ja, jag är rädd för det.
    Vi ser det redan runt om i landet som sagt, fast de av oss som är lite segare orkar kanske hålla i ett tag till -men hur länge?
    Det är klart att ett trettontal år i partiet i ryggen hjälper en att fortsätta, men inte ens vi ”gamlingar” motiveras av av att lägga ner vår själ i partiet, endast på en förhoppning om några extra procent efter valet om fyra år.
    Organisationen måste leva i hela landet, lokalt som regionalt…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

