Hem > Funderingar, Politik > Jakt

Jakt

I Riksdagen behandlade man igår jakten i Sverige, och vårt parti fick inte den vågmästarroll man förväntat sig på grund av ett ”kvittningssystem” som tydligen inte fungerar.
Läs mer här.
Partiet har generellt en jakt-och jägarvänlig politik. En politik jag inte delar med partiet om jag skall vara ärlig.
Dessutom är det en fråga jag inte är ensam om att ha svårt att förlika mig med partiet om.

Att partiet försöker flirta med jägarna förstår jag inte riktigt, för så stor väljarkår är det inte (om det nu är därför man tagit ställning för jakt och jägarnas frihet att skjuta djur i röstfiskande syfte), och i en sluten omröstning är jag övertygad om att vi jaktkritiska medlemmar i partiet skulle vinna med en stor marginal, och skulle egentligen kunna styra in partiet på en kritisk linje till jakt istället.

Jag ser all jakt som slakt. Och slakt gillar jag inte i någon form.
Dessutom är jag vegetarian, och vänder mig mot hela köttindustrin för den delen -oavsett om det handlar om halalslakt, eller vanlig traditionell västerländsk slakt. Det förstnämnda är bara mer barbariskt och ohyggligare än det andra, men båda ger mig avsmak.
Nu handlade det inte om det, utan om jakt.

Jakt är ett begrepp som för mina tankar åt människor som vill leka gud och kontrollera naturen.
Jakt, oavsett om det är älgar, rådjur eller som nu senast; vargar, tycker jag är fel.
Naturen har sin gång, och den skall min inte mixtra med.

Den licensjakt vi hade detta året på tjugo vargar ser jag som katastrofalt för den svenska vargbeståndet.
Ännu är inte alla tjugo förpassade till varghimlen, men det är bara en tidsfråga.
Men vad vet jag? Jag bor inte på landet och kommer aldrig komma i kontakt med vargar om jag bara håller mig hemma, men jag har för den delen ändå en åsikt.
Och min åsikt kommer alltid vara den: Jakt är fel!
Nä, sluta leka med naturen, och låt naturen ha sin gång…!

Jag vet flera av mina vänner och partikamrater som idiotförklarar mig för denna åsikt om jakt och slakt, men det får jag ta. Jag tänker inte hymla med mina åsikter.

Vad tycker du om jakt? (-Och då om vargjakt i synnerhet.)

Kategorier:Funderingar, Politik
  1. Roberth
    10 februari 2011 kl. 21:52

    Så länge djuren inte blir skadade eller skadar människor bör vi leva i symbios med varandra. Jakten är en sport och en sport som går ut på att döda kanske inte är så tilltalande.

  2. Allan Ladd
    12 februari 2011 kl. 0:25

    Du skriver:
    ”Naturen har sin gång, och den skall min inte mixtra med.”

    Nu är det så att människan är en del av naturen och speciellt de människor som bor nära naturen (lands- och glesbygd) är ännu mer en del av naturen än vi som bor i stan.

    Bland de människor som bor i naturen och dessutom lever direkt av naturen (fåruppfödare, koförsare, samer m.fl.) är vargmotståndet dominerande. De vill inte konkurrera med vargen. Om det inte hade funnits lagar mot vargjakt så hade vargarna försvunnit direkt. Man kan med fog säga att de lagar som sätts av riksdagen (och inte lite påverkas av journalister på Söder i Stockholm och i Majorna i Göteborg) är att ”mixtra med naturen”.

    Jag har en kompis som bor i vargland och han föder upp får, men bor även ”mitt i skogen”. Han gillar inte vargen för att den river fåren och för att han inte vågar ha sina små barn lekandes i trädgården (som alltså ligger ”mitt i skogen”). Han brukar ta upp att samebyarna får bidrag bara dom skymtar varg. Enligt honom så går telefonen varm mellan sambyarna när varg har siktats, så att alla kan dokumentera vargobservationen och uppbära bidrag.

    Jag skulle vilja veta hur mycket det svenska vargbevarandet kostar. Skulle gissa på 100-talet miljoner årligen om man räknar in alla kostnader.

    Personligen älskar jag djur och ser gärna varg i Sverige. Men om motståndet är kompakt på landsbygd och i glesbygd så är jag tveksam över om skattepengar skall användas av oss stadsbor för att mixtra med naturen på detta vis.

    Ser inte att jakten på varg är en sport. Det är något helt annat än jakten på småvilt, fågel eller för den delen rådjur och älg. Där jag har mitt torp jagar bönderna älg och rådjur och det får man nog betrakta som sport. De matar ju t.o.m. rådjuren på vintern så att de stannar kvar i markerna under resten av året. Själv avskyr jag just rådjur och älg eftersom de förstör mina fruktodlingar. I detta fall är det bönderna som ”mixtra med naturen” genom att mata bytesdjuren under vintern. Om de inte hade matats hade många stuckit till andra marker och en del hade dött en naturlig (svält-)död. Denna jakt måste man alltså betrakta som sport.

    Men vargjakten är något annat. Folk vill inte ha varg på landet och skulle aldrig komma på idén att mata vargarna.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

