Hem > Funderingar > Lite av varje

Lite av varje

Det här får bli ett dagboksinlägg på sätt och vis:

Har idag suttit i bussen med de andra eleverna från ”utbildningscentrum” och glidit runt i ett strålande soligt Hisingen. Snacket gick om morgondagens uppkörning som jag hoppas att klara av, men jag har i ärlighetens namn varit lite dålig på att plugga på ”funktionsbeskrivningen”. -Jag har helt enkelt inte haft ro i kroppen.
Uppkörning för buss innehåller ju andra delmoment än just själva körningen.

Väl hemma på eftermiddagen möttes jag av en diger lunta med handlingar som jag förväntas läsa på inför mitt första sammanträde i hovrätten. Något som kommer ta mig flera timmar, och det får bli något jag fördjupar mig i efter morgondagen, och uppkörningen för buss.
Mina två uppdrag som nämndeman i förvaltningsrätten och hovrätten är ju det enda jag kan kalla ”arbete”, så det måste jag ju sköta snyggt, så jag blir väl mottagen. Det ser jag inte som någon politiskt uppdrag, utan som ett förtroendeuppdrag som samhällsmedborgare, likt min roll som lekmannaövervakare.

I skrivande stund sitter jag och lyssnar på nyheterna från radion på kansliet, och här skulle jag vilja kunna få möjligheten att kalla ”min arbetsplats”. Kanske någon gång? Att sitta här på dagarna hade varit trevligt, och jag hade kunnat få allt gjort som jag behöver göra i partiets tjänst.
Senare ikväll har kommunföreningen ett styrelsemöte -något som varit lite eftersatt. Jag har haft en massa annat att göra, men ser ju snart bussutbildningen som ett avslutat kapitel, och får kanske några dagar över till partiarbete innan jag börjar söka jobb på allvar. Tyvärr mitt i en valrörelse, där jag känner att jag borde lägga mina dagar till partiarbete och inte arbetssökeri. Men, nu får jag prioritera familjen. Satsar inte partiet på mig som partiföreträdare och organisatör efter tretton år, så kan inte jag fortsätta jobba gratis för partiet och offra min ideella fritid när jag är arbetslös. Jag måste ju tjäna pengar också.
(Följer dessutom min handledare på arbetsförmedlingen mitt liv utifrån blogg och facebook, så har jag ju faktiskt ett personligt ansvar gentemot denne att uppfylla de önskemål man har på mig att komma ut i arbetslivet igen…)

Eftersom jag ju framstår som en riktig gnällspik, så tänkte bara för skoj skull stolpa upp vad jag har att göra för partiet egentligen:

Jag är:
-Ordförande för distriktet Norra Älvsborg
-Ordförande för kommunföreningen Lerum
-Kassör för kommunföreningen Lerum
-Revisor för distriktet Sjuhärad
-Valberedare för kommunföreningen Ale
-Valberedare för kommunföreningen Tjörn
Ledamot i:
-Regionfullmäktige i Västra Götaland
-Lerums kommunfullmäktige
-Göteborgs Stiftfullmäktige
-Tjänstgörande ersättare i Kyrkomötet
Även sittandes i:
-Arvodesberedningen för regionfullmäktige i VG
-Valberedningen i Lerums kommunfullmäktige
Samt:
-Nämndeman i Förvaltningsrätten
-Nämndeman i Hovrätten
-Domstolsvärd i Förvaltningsrätten

Även om några av uppdragen är ”arvoderade” så förväntas det mesta skötas på min lediga tid, gratis, som en god gärning för partiet. Även om den skadeglade skulle kunna säga att: ”Det är väl självförvållat”, så kan jag kontra med att jag försökt hoppa av ett par platser, men blivit övertalad att stanna kvar av olika anledningar.

Vid sidan om detta så skall jag ju förhoppningsvis snart ut i jobb, samt ha… …ett liv!
Jag har ju trots allt en familj, villa och andra fritidsintressen som tillför livskvalité istället…
Våren är på väg; motorcykeln måste göras i ordning för sommaren, och trädgården ser ut som en soptipp.
Husets olika oavslutade byggprojekt måste avslutas, och allt sammantaget bygger upp en jäkla stress just nu kan jag säga!

För att sammanfatta min sinnesstämning: Hjälp!

Kategorier:Funderingar
  1. Resonabel
    28 mars 2011 kl. 21:21

    Varför anställer inte ni i västdistrikten inte en ombudsman? Med så många kommuner och mandat i regionen måste ni ju ha råd med minst en person om ni samarbetar.

  2. 29 mars 2011 kl. 17:15

    Inte bara och bara.
    Kommunerna ger ju inget till distriktet, utan den ekonomi som finns att tillgå är ju av det mandatet vi har i regionen, och den pengen medger ingen ombudsman!

  3. Resonabel
    30 mars 2011 kl. 20:30

    Men kommunerna i väst kan väl gå ihop och finansiera 1-2 ombudsmän? Under valet borde det väl inte vara några som helst problem iaf. Handlar ju bara om att avlöna folk i en månad. Fungerar inte samarbetet i väst? Sen har ni väl två pers avlönade i regionen.

  4. 30 mars 2011 kl. 20:48

    Vi har idag 1 + 1/2 tjänst i regionen. De innehas av två göteborgare.
    Visst KAN kommuner gå ihop, men vill nog behålla sina pengar för att överhuvudtaget kunna skapa en organisation och bygga upp föreningen lite. Så även i min kommun.
    Ombudsmannapengar får avsättas från regionmandatet i så fall, och den är ju nu som bekant delad i fem delar -och inte sammanhållen som det var tänkt från början för ändamålet.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

