Hem > Politik > SD = nynazister?

SD = nynazister?

Det är i alla fall fallet om man får tro en lärobok i samhällskunskap från Bonnier och heter ”Nya Millennium”.
Detta är en bok som är vedertagen i skolväsendet och en bok många gymnasieelever har i sin ryggsäck runt om i Sverige.

I den står det nämligen att läsa:
Under en väldigt luddigt formulerad nationalism förenas ett flertal svenska högerextremistiska organisationer som VAM, Sverige – demokraterna, BSS och NRP. Dessa nynazistiska organisationer är inte bara kritiska mot svensk flyktingpolitik, de är också uttalat rasistiska och ofta öppet odemokratiska. Kriminella metoder, såsom misshandel och trakasserier, anses vara helt legitimt. Även om inte dessa grupper utgör ett direkt hot mot vår demokrati ska de bekämpas med alla till buds stående demokratiska medel, anser en övervägande majoritet av den svenska befolkningen.

”Kriminella metoder, såsom misshandel och trakasserier, anses vara helt legitimt.”
Man saknar ju ord…

Skall inte den svenska skolan vara politiskt opartisk, lära ut demokrati och skapa en grund för unga människor att stå på, där de uppmuntras att ha en egen åsikt -i ett demokratiskt land?
Hur kan skolor använda sig av sådant här skolmaterial som helt förljuget indoktrinerar ungdomarna att tro på en lögn?
Jag tappade hakan när jag läste detta, och du kan ju se själv:

Detta inlägget är egentligen ett inlägg från Therese blogg, och gå gärna in där och läs mera -för själv sitter jag och är så arg över detta att jag har svårt att formulera mig sakligt…

Kategorier:Politik
  1. Lassekolja
    09 april 2011 kl. 15:59

    Det var längesedan jag upphörde att förvånas men detta skolboksexempel har jag svårt att ta till mig. Verkligheten är ju den rakt motsatta. Jag vet faktiskt inget annat parti, som är så noga med sanningen och insett hur viktiga de demokratiska värdena är, just på grund av att inget annat parti i nutid varit så utsatta för just det, som denna s.k. skolbok så beskrivande anklagar bl.a. Sverigedemokraterna för. Det är just dessa värden som gör mig till en mycket stolt Sverigedemokrat!
    Exemplet visar att än återstår ett omfattande upplysningsarbete och information om sanningen och verkligheten, just det, som utgör SD:s paradgren!
    KÄMPA PÅ Jimmie!!!

  2. Sten
    09 april 2011 kl. 16:15

    Köp in ett antal böcker, och sen gör ni ett stort bokbål på ett välbesökt ställe på Valborgsmässoafton. Och jag hoppas att ni tar kontakt med Europadomstolen, och driver det här ärendet så långt det bara går med ett krav på ett högt skadestånd om dom inte drar tillbaka propagandan!
    Gudrun Schymans sedelbränning var en stor miss, men det här kommer att dra ögonen till sig även internationellt!

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

