Hem > Funderingar, Politik > Uteslutningshysteri?

Uteslutningshysteri?

Har ”medlemsutskottet” fått fnatt?
Har de uteslutningshysteri? Ja, man kan undra…

Nu senast är det Allan Jönsson som är på tapeten, och vad han har gjort för att förtjäna en uteslutning vet ju bara ”medlemsutskottet” och VU.
Han har kritiserat löner vad jag vet, men inte så mycket mer.
Tål man inte det?
Ligger det något mer bakom? I så fall tiger man ju om det, och det skall man ju göra.
Personfrågor skall vi inte dryfta i media.

Expo håller i en taktpinne som även Sverigedemokraterna tycks börja dansa till, och i rädsla för att ifrågasättande medlemmar och representanter vinner sympatier, så tycks man öppna uteslutningsärende mot alla som omnämns i media, och inte minst Expo, för att de har en åsikt.

Är det så att partiet utesluter sina representanter i större utsträckning idag efter valet, eller har det bara inte uppmärksammats på samma sätt innan?
Jag vet att personfrågor alltid dryftas på partistyrelsemötena, och man är bra trött på detta
-men om det är FLER än tidigare vet jag inte.

I ett parti med den växtvärken som vi har nu, så hamnar folk i kläm, det har jag förståelse för.
Partiet måste utvecklas, och i den processen så skalar man bort de som sticker ut lite och vågar kritisera.
Kanske gör man så i lite för stor utsträckning just nu känner de flesta.
Få partier har vuxit så snabbt som vi gör, och i kommande val måste vi ha många fler kandidater som kan besätta våra kommunala och regionala stolar. Har vi då råd att göra oss av med folk i den takten vi gör?
Har vi sådan bra tillväxt på kompetenta, vältaliga och folkliga företrädare?

Att man ”gör sig av med” folk som är olämpliga i en talarstol -och inte har de sociala färdigheterna som krävs och skadar vårt anseende- är en sak, men att utan större eftertanke ge sig på de som egentligen bara kritiserar vårt ”nya” system, det är lite skrämmande.
Var skall det sluta? Vilka kommer vi ha kvar då till nästa val?
”Kritisera systemet” förresten: är det inte det partiets fundament egentligen?
Är det inte just därför partiet finns? Att vi kritiserar ”systemet” i Sverige.
Ja, jo, då är det ju invandringspolitiken jag tänker på först och främst, visst är det så.

Men, kan man inte svara på kritik riktad mot sig själv utan att uteslutningar är den enda utvägen?
Kan man inte ringa upp vederbörande och försöka prata människan tillrätta?
Kanske rent av se om frågorna går att lösa över ett samtal? En klapp på axeln och en putt i rätt riktning borde ju göra så mycket mer nytta, och VU slipper sitta med alla dessa uteslutningar…?
Måste ett uteslutningsärende alltid vara den enda lösningen på en undrande, frågande och kritiserande företrädare?

Man har ringt mig med:
”Kommer du också uteslutas nu?” frågade Sveriges radio ekot när de ringde mig i förrgår och ville diskutera Allan Jönsson, och menade på att jag ju i vintras också hade en åsikt om lite ditt och datt.
”Det hoppas jag inte” fick jag svara, för något uteslutningsärende vet jag inte om att man har väckt mot mig.
-Men; dom kanske vet något som jag inte vet…?
-Kanske DU vet något som jag inte vet…?

Kategorier:Funderingar, Politik
  1. jesse fransson
    21 april 2011 kl. 12:42

    Sd,s inre kärna och ledning måste bort. Allt som inte går deras väg kallas partiskadlig verksamhet, men det är dom som är skadliga för partiet. Nu är vi jävligt många som är less på detta spel bakom ryggen. Hur många uteslutningsärenden ligger inte på deras bord??? Alla som är starka och smarta samt kan utgöra något som helst hot för ledningen ska tydligen uteslutas. Visst är det härligt Stranne??? Att verka politiskt och hela tiden måsta vara rädd för att hamna i onåd hos lynniga jävlar du aldrig kan veta vad de vill för något???

    • Nicklas
      22 april 2011 kl. 7:59

      Partiet har precis kommit in i riksdagen, stiger trendmässigt i opinionsmätningarna och du vill att partiledningen avgår?

      Visst kan man vara kritisk till alla uteslutningar. Personligen tycker jag en del uteslutningar varit självklara, andra kanske lite mer tveksamma. Dock måste det ju vara någon rim och reson. Utan nuvarande partiledningen med Jimmie i spetsen så hade partiet inte kommit in i riksdagen, det är jag fullständigt övertygad om. Att kräva hans avgång samtidigt som partiet trendmässigt stiger i opionsmätningarna och han nu börjar bli ett känt ansikte hos gemene man är ju minst sagt urbota korkat.

  2. 21 april 2011 kl. 15:02

    Jag postade precis en kommentar här:
    https://stranne.wordpress.com/2011/01/11/framtida-organisationen-i-sd/
    som anknyter till ämnet i den här postningen.

    För att sammanfatta min inställning så tycker jag dels att det är olämpligt att som företrädare kritisera partiet utåt, i media som inget annat vill än att hänga partiet. Samtidigt tycker jag det ensamt är ett för klent skäl för uteslutning. Takhöjd har ett stort värde, även om allt som sägs (och var det sägs) under den takhöjden kanske inte så klokt eller genomtänkt.

    Jag tycker Thoralf Alfsson sammanfattar det här på ett förträffligt sätt på sin blogg. Läsning rekommenderas:
    http://thoralfalfsson.webblogg.se/2011/april/exponoja.html

    Patrik Ohlsson (SD), Ängelholm

  3. jesse fransson
    21 april 2011 kl. 15:40

    Thoralfs inlägg får väl ses som en direkt replik på Tommy Hanssons crackpoint. Hur som helst, Sd,s ledning luckrar upp nu och gör sig av med starkare krafter i partiet som gärna ser att Sd är det väljarna tror Sd är.

  4. Lars M Hermansson
    21 april 2011 kl. 21:36

    Håller med Patrik Ohlsson om att det inte är lämpligt att kritisera sitt parti utåt. Dessutomhade SD inte varit detman är i dag utan dess partiledning.

  5. 22 april 2011 kl. 11:15

    Nu är det ju ingen som ifrågasätter partiledningens inverkan på vår popularitet eller opinionssiffror.
    Självklart har man gjort (nästan) allt rätt eftersom har tagit oss hit vi är idag, inget annat sagt om den saken.
    Mitt inlägg ovan handlar ju om alla våra uteslutningsärenden som tycks bli allt mer uppmärksammade i media, och en allt mer vanlig företeelse…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

