Hem > Politik > Debattinlägg

Debattinlägg

Satt och skrev på ett debattinlägg där jag tryckte på det viktiga att faktiskt gå och rösta i omvalet till regionen i Västra Götaland nu den 15 maj.
Hela insändaren blev en historisk tillbakablick på mitt egna engagemang i partiet och den resa jag själv haft fram till idag rent politiskt.
Det hela urartade till en smått egotrippad personvalskampanj istället för en uppmaning till alla och envar att utnyttja sin demokratiska rättighet och se till att valdeltagandet åtminstone överstiger 50%.
Jag skrev mina funderingar till varför du skall rösta på oss… …på mig… men kom fram till att: Nej, det här raderar jag. Och så blev det.
En halvtimmes knapprande på datorn åkte i papperskorgen, och jag hoppas att jag och partiet har stöd hos er ändå. (Inte alla bloggläsare, det vet jag).
Det blev ingen text från farbror Stranne denna gången.
Får vi fler än tio mandat tro? Jag tror det landar där ungefär.

Tiden går alldeles för snabbt, och snart är valet över.
Idag har jag belagt förtidsröstningslokalerna med valsedlar och satt upp affischer.
Några hundra tidningar bytte ägare, och jag känner att man varit med ett tag nu.
Det här arbetet är inte vad det en gång var. Men, det bär frukt, och vi har alltid fördubblat oss i alla val sedan starten, och så även min egen roll i partiet.

Idag lider jag av det motsatta; Jag har så många bollar i luften nu att det är svårt att samla tankarna när man sätter sig ner och tänkt göra några timmars partiarbete.
Och då blir det ofta bara mejl och andras frågor som besvaras.
Den produktiva Stranne behöver mer tid till allt känner jag, och kanske får jag det snart?

Jag kommer sitta i regionfullmäktige fram till 2014, det är ett som är säkert.
Det är osannolikt att tro att vi får mindre än 3% i omvalet, när opinionsmätningarna ger oss det dubbla och mer därtill…
Regionpolitiken är kul, och jag tycker det är jätteroligt att vara en del av det. Men, skall sanningen fram så har jag inte kommit in i frågorna ännu så bra som jag skulle velat.
Hoppas gör jag ju såklart på en tjänst i regionen, och då ”lever” jag ju regionpolitik på dagarna, och i så fall är man ju bättre påläst nästa gång det är val och man får frågor.

De möten regionfullmäktige haft med den ”nya” regionfullmäktige sedan i december, och de gruppmöten vi haft har ju inte räckt för att man skall känna sig utbildad i frågor och problem.
Det tar en hel mandatperiod för många. Ibland ännu längre.
Det är ett otroligt intressant lärande som politiker hela tiden, och jag är glad över att få vara med i karusellen…

Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

