Hem > Funderingar > Personvald eller inte?

Personvald eller inte?

Den slutliga sammanräkningen tar som vanligt gott om tid på sig att bli klar.
Detta trots att det bara är ett val, en valsedel, i ett län som skall räknas.
Många är vi politiker som nu följer sammanräkningen på nätet under dagarna, och det kan inte gå långsammare känns det som.

Själv ligger jag ”på snöret” och har i skrivande stund 5,46% och är just nu personvald, men då är bara halva valkretsen räknad, och i den är min egna kommun redan klar.
Jag räknar alltså INTE med att bli personvald denna gången.

Jag vet också varför det inte blir så:
I valkretsarna runt Göteborg, valde vi att införliva alla toppnamnen från varje valsedel.
(Av någon anledning valde Göteborg att inte göra detsamma)
Följaktligen tar Patrik Ehn som är vår gruppledare mycket röster. Röster som annars skulle falla på någon annan som faktiskt bor i den valkretsen.
Vi gjorde så för att röstmaximera, då toppnamnen i grannvalkretsarna drar röster de också. Alla känner vi folk i alla delar av länet.
Hur många personröster hade jag fått i Göteborg? Det hade varit kul att veta. Jag har ju hela min familj och nästan alla mina vänner och tidigare arbetskollegor i Göteborg till exempel. Vad hade det kunnat göra för våra röstetal tro? Det får vi inte veta.
Klart är i alla fall att färre klarar av att bli personröstade, någon som alla fem toppnamn annars borde bli…

Helt sannolikt kommer vi inte ta med andra valkretsars namn nästa gång, om inte hela regionen gör likadant känner jag.

Kategorier:Funderingar
  1. Micke Andersson
    19 maj 2011 kl. 5:53

    Göteborgarna gjorde ett utskick till sina medlemmar och inkluderade Mölndal i det utskicket. I utskicket fanns valsedlar för Göteborgs valkrets. Detta gör ju att många av våra medlemmar och deras familj använder den valsedeln. Den valsedeln som man inte fanns med på!! Detta gör ju att man per automatik lär få mindre personröster.

  2. 19 maj 2011 kl. 9:59

    Ja. Skall de olika toppnamnen i respektive valkrets hoppas på att bli personvalda, så får ju hela listan vara unik för den valkretsen utan ”utomsocknes” namn -eller så sammanställer vi en gemensam lista.
    MEN; för det krävs ju en regionorganisation -som vi ju inte får ha…

    Det där med att ha fem listor för att få fler ersättare har ju ingen betydelse ändå, då ersättare nummer två och tre ändå inte får medverka på gruppmötena eller regionfullmäktige utan att bekosta det själva.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

