Hem > Politik > Opinionsmätningar och semantik

Opinionsmätningar och semantik

För två veckor sedan presenterades en opinionsmätning där vi för första gången på ett par år hamnade under 4%-spärren.
Eftersom vänstermedia vill få folk att tro att stödet för oss minskar använder man sig av det äldsta knepet i handboken: semantik.
Det är också det knepet de flesta människor låter sig påverkas av, eftersom det är ett lätt sätt att ”plantera” en åsikt i huvudet på folk med, genom att bara lägga tonen annorlunda, och formulera sig på ett sätt som helgar ändamålet.

Hur gör man då?
Jo: mätningen antydde att stödet för oss minskat, och då ringer man från tidningarna och ställer frågor:
”Hur skall ni göra nu när ni ligger under 4%-spärren?”
”Hur skall ni göra för att få tillbaka era väljare?”
”Hur går diskussionerna i partiet nu när era siffror sjunker?”

Detta är frågor man ställer så fort en mätning visar ett minus framför våra siffror.
(Om nio mätningar visar positiva siffror, och den tionde visar negativa; gissa när man väljer att skriva om det i tidningen?)
Ibland ringer man en företrädare som låter sig skrämmas av reporterns vinklade frågor och svarar på ett sätt som gör att man i tidningen också kan skriva att partiet skulle kunna vara i en liten kris.
Den som då läser artikeln tror att det faktiskt är så, och man får då en inneboende känsla av att man blir lite osäker på om just Sverigedemokraterna är partiet att lägga sin röst på.
Vem vill lägga sin röst på ett parti som inte skulle komma med i riksdagen om det vore val?

När jag blev uppringd och ställd liknande frågor, så var jag såklart tvungen att svara att man måste se till mätningar över tid, och betrakta varje opinionsinstitut för sig självt.
Jag läste inte själv artikeln som jag intervjuades till, men är säker på att den skulle försöka få SD att framstå i sämre dager.

Så är ju självklart inte fallet -det går bättre för oss nu än någonsin- men med semantik kan man ju alltid få någon liten osäker människa att tro att det faktiskt är så.
Att ringa och gratulera till positiva siffror, och vilja göra en intervju om partiet som det parti man är; i uppåtgående och med ett säkerhetsställt klättrande stöd bland folket ligger ju inte i medias intresse.

I veckan som var presenterade Sentio sina färskaste siffror.
Sverigedemokraterna är som tidigare Sveriges fjärde största parti i opinionsmätningarna, och i denna mätning med 7,1%, och visar återigen på att man är ett parti som kommer bli ett allt större parti i nästa val.

Ringer tidningarna och vill rapportera om det ökade stödet?
Vill man skriva spaltmeter om hur bra det egentligen går för oss?
Vill man visa att sanningen är att fler och fler väljer att stödja Sverigedemokraterna?
Nej självklart inte. Man vill ju inte visa den sanningen -då det skulle betyda att än fler som skulle vara lite osäkra skulle välja att stödja oss. Kanske just på grund av den positiva rapporteringen.
Människor i allmänhet har en tendens att vilja satsa sina pengar på ”vinnare”, och det är just detta media spelar på: Att med semantik få deras vinklade artiklar om oss att få folk att inte våga satsa sina sympatier på SD, som i just den artikeln får oss att framstå som ett parti med nedåtgående kurva.

-För inte läste du väl en artikel i dagarna om hur bra det går för oss?
Sentio visade ju på ett stöd på 7,1%?

Annonser
Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: