Hem > Politik > Lerums vision ”Ledande miljökommun 2025”

Lerums vision ”Ledande miljökommun 2025”

I en insändare i Lerumstidningen ifrågasätts kommunens vision att bli Sveriges ledande miljökommun.
Läs här

Jag har också gång på gång frågat mig samma sak:
Vad betyder egentligen kommunens vision, och vad är den värd?
På varje kommunfullmäktigemöte nämns denna vision. Den syns i bakgrunden på ”rollups” och den dyker upp i diskussionerna i de olika anförandena i fullmäktige varje månad.

Men jag ställer mig till kritikerna här.
I allt för många beslut man tar i kommunstyrelsen och fullmäktige visar på att man inte står upp för visionen.
Visionen är ett spel för gallerierna och bara ett mantra utan substans.

Man för en exploateringspolitik i Lerum som sällan skådas på andra håll i Västsverige.
Uppförandet av nya villaområden med skövling av känslig skog värd att beskydda, beslut om framtida storskalig etablering av vindkraft i orörda skogar, bygglov för industrier angränsande till naturskyddsområden och nedläggning av vårt kommunala reningsverk (istället för utveckling av densamma) är bara några exempel på hur man åsidosätter sitt miljöansvar gång på gång.
Ett besök på ett av kommunens fullmäktige kan vittna om hur man från majoritetens håll i Lerum inte vågar ta de beslut som krävs för att kunna sova gott om natten och med gott samvete kunna säga att man i det politiska beslutsfattandet ”lever som man lär”.

I det kommunpolitiska står jag mitt emellan de två olika blocken, och sympatiserar med de förslag som går i linje med min egna och partiets linjer.
I miljöfrågor finns inget förtroende att finna i majoritetens Lerum anser jag, utan visar sig bara från oppositionen som tar miljön (och i viss mån visionen) på allvar.

I Lerumsalliansens exploateringshysteri finns ingen plats för miljö och naturvärden.

Kategorier:Politik
  1. 30 december 2011 kl. 10:07

    visst tänker man många gånger, när man läser om olika beslut som Lerums kommun tar -Är detta ett riktigt beslut
    av en kommun med en uttalad miljövision? Blir därför ledsen när jag läser vad du skriver. – Men har inte det diskuterats i Kommunfullmäktige -Vad visionen går ut på? Jag tycker ändå som vanlig kommuninvånare att Lerums kommun går ut med mycket information om vad jag kan göra för miljön och och vad kommunen gör för att underlätta detta. Man har haft föreläsningar av kända klimat och miljöforskare som jag varit o lyssnat på,men visst det måste bli en helhet – man måste ju naturligtvis ta beslut som är det bästa för klimat och miljö, annars kan ju hela visionen gå i soptunnan. På tal om soptunna, så hade det varit en mycket bra idé att man tog efter Alingsås kommun att ha särskilt sopkärl för komposterbart avfall (men ta inte efter de höga sopavgifterna som Alingsås har!)

  2. 30 december 2011 kl. 13:11

    Jodå, visst har den diskuterats i kommunfullmäktige, och vad den går ut på.
    Men problemet är att det stannar vid det.
    De två olika blocken har olika syn på vad miljö och miljöarbete går ut på, och det är däri problemet ligger.
    Man vill sticka ut hakan och kalla sig ”Sveriges ledande miljökommun” -men man vill inte ta miljöbevarande beslut eftersom det alltid går emot majoritetens högst uppsatta -och till synes enda- mål: Ekonomisk tillväxt.
    Vad miljön anbelangar, så behöver Lerum ett nytt styre…

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

