Hem > Politik > Trängselskatten i Göteborg

Trängselskatten i Göteborg

Nu är överklaganden och andra turer avklarade, och det står klart att vägtullarna skall vara klara den 1 januari 2013.
För detta tas nu de första spadtagen i Göteborg, och tro mina ord; det kommer bli kaos!
Detta eftersom de styrande politikerna inte ser verkligheten i Göteborgs ansträngda trafiksituation och börjar i fel ände.
För att lägga en blöt filt över trafiksituationen går man nu ut i lokal radio och hävdar att man nu gräver och bygger om i trafiken överallt i staden för att du som resenär eller trafikant skall hitta ”nya möjligheter för ditt resande”.
Att det handlar om att bygga tullar som kommer ge dig ett än dyrare resande glömmer man att tala om.

I detta ”västsvenska projekt” siktar man på en fördubbling av kollektivtrafiken.
Om man dubblar kollektivtrafiken, behövs det då fler bussar? Fler avgångar? Självklart.
Men DET har man inte tänkt lösa innan, och trafikkaos, kraftiga förseningar, frustration bland förare och resenärer kommer bli den bistra verkligheten om ett år.

I regionfullmäktige den 29 november gjorde jag regionen varse om detta i min fråga under frågestunden till Gert-Inge Andersson, men fick bara ett okunnigt svar tillbaka. Detta hittar du här.
Dessa uppställningsplatser som bussarna behöver för att invänta ”sin tur” i terminalen på Nils Ericsonplatsen har INTE blivit flera, nu när den nya delen av terminalen står klar med åtta nya platser för avgångar. Men var skall de extra bussarna stå innan det skall in i sin ”gate”? Cirkulera på stan -och motverka hela poängen?
Hur kan man som styrande politiker INTE se till denna förutsättning FÖRST -INNAN man bygger om trafiken för att straffskatta bilister?

Utan en utbyggnad i stan av kompletta bussfiler som når ända fram till terminalerna och extra uppställningsplatser för bussar på Nils Ericsonterminalen och Heden så kommer man aldrig kunna möta den visionen om en fördubblad kollektivtrafik!

Var man däremot håller på att göra är att bygga in sig i ett hörn av trafikkaos, av irritation, av frustration, av flaskhalsar med stillastående bussar kors och tvärs, och sist och syvene av förseningar till och från skola och jobb…
Tro mig.

En annan aspekt är den minskade inkomsten Göteborg och detaljhandeln får genom minskad konsumtion.
Man flyttar inkomsterna från detaljhandeln till regionens skattekista istället.
Folk i grannkommunerna och regionen i stort kommer handla mindre i Göteborg efter tullarna står klara.
Man åker inte kollektivt för att handla i stan, man tar bilen.
Då bensinpriset går upp, parkeringavgifter blir dyrare, och nu också tullar som grädde på moset, så kommer folk välja att hitta nya vägar för sina konsumentvanor.
För folk kommer ta bilen.
Jag tänker först och främst på Nordstan och Backaplan. Det är i mångt och mycket byggda för bilburna kunder, och de kommer fortfarande vara bilburna. Men inte dit…

PS:
Behöver jag nämna att det bara är ett parti i regionfullmäktige som motsäger sig detta?

Annonser
Kategorier:Politik
  1. Gabriele Källefors
    11 mars 2012 kl. 9:30

    Ja med tanke på hur det gick i stockholm där dom gick ett ex antal miljoner back på det hela och en förväntan över att minska biltrafiken i innerstan gick ju åt skogen direkt,
    Inte brydde sig folk om det utan tog bilen ialla fall och att inkassoföretag och kronofogden fick ännu mer att göra med alla som skiter i att betala.

    Sedan om dom skall ha samma system här som där att man skall gå in antingen på 7 Eleven eller pressbyrån ställa sig i kön där och säga sitt registreringsnummer och sedan betala sin trängselskatt så är det dödsdömt från början.
    Annars kanske det blir en transponder så det går direkt och kommer via autogiro på ditt bankkonto.

    Nej dom har inte tänkt alls och jag hoppas för den skull att dom skapar detta kaos bland oss bussar mm som kommer att korka igen hela stan så kanske dom vaknar.

    Nej en stad med ”tänkande” politiker kanske vore på sin plats men ialla fall skall det bli kul att se hur många av dom som kommer att åka kollektivt efter detta och jag tror inte att det blir en enda för dom kommer att få åka in och ut gratis hur dom vill utan det är gemene medborgare som kommer att få betala priset.

    • 11 mars 2012 kl. 9:48

      Så sant som det är sagt.
      Vi som har trafiken som vår arbetsplats har inte vare sig blivit utfrågade eller inbjudna att utforma modellen.
      Och om man inte vänder sig till de som står mitt upp i det hela, utan skapar skrivbordskonstruktioner, så kommer det aldrig fungera.
      Jag är dessutom övertygad om att de flesta politiker som tagit dessa beslut aldrig själva åker kollektivt i Högtrafik till och från -eller genom- Göteborg…

  2. 18 mars 2012 kl. 12:16

    Det måste vara samma vansinniga hjärnor som fixar biltullar som de som kom på att man kan handikappanpassa alla buss och spårvagnshållplatser för att sedan dra in färdtjänsten för de svagaste i samhället.

    De har inte förstått att klivet upp på bussen inte är det stora hindret för ”Teckla -97 år” utan att ta sig till och från busshållplatsen med kryckor, dramaten med mera.

    Men det ligger tydligen i tiden att sparka på de svaga som redan ligger ned medans man samtidigt öser manna över fullt friska arbetsföra som utan hjärta i kroppen bara suger ut livet ur vårt land.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: