Hem > Politik > Miljöbilar

Miljöbilar

Anna-Karin Hatt och Lena Ek tar i DN’s debatt upp ämnet miljöbilar.
Sverige har ganska högt satta mål om våra framtida utsläpp, men de känns ganska ouppnåeliga så som samhället och utvecklingen ser ut idag.
Man pratar fortfarande om ”förnybara bränslen” där jag anser att man borde prata om ”förbränningsmotorer”.

En bil kan aldrig vara ”miljövänlig”. Det finns inga miljöbilar. Anser jag.
Men begreppet ”miljöbilar” är ju ett sätt att skuldbelägga de som inte har en sådan klassad bil, och en ursäkt att bolla med skatter.

För att komma till bukt med hela den globala miljöfrågan så måste man ändra attityder och vanor.
Det räcker inte att kalla en bil för miljöbil. Den kommer aldrig vara det ändå. Hur kan den det?
Utsläpp är utsläpp. Däcken är gjorda av olja. Bromsarna dammar lika mycket. Materialet i bilen är gjord av olja (plast och gummi) och metaller. Hela produktionsledet skapar oerhört långa transporter med bildelar i lastbil som spyr ut avgaser. Fabrikerna som utvinner råmaterialet, fabrikerna som producerar komponenterna av materialet från förra fabriken till underleverantören som skruvar ihop delar till fabriken som slutligen sätter samman delarna till en bil. Alla anställda utmed hela produktionskedjan som tar sig till och från jobbet i… …bil?
En bil kan alltså inte vara miljövänlig. Låt oss slå fast detta en gång för alla.

Men en bil kan vara mer eller mindre miljöovänlig -som slutprodukt!
Är det då bilar med förbränningsmotorer som är välsignelsen på den globala miljödebatten?
Nej säger jag.
Vi måste bort från förbränningsmotorer helt och hållet.
Gas, raps, etanol, ”miljödiesel” eller bensin, you name it -allt skapar utsläpp i en motor som destruktivt bryter ned alstrad kraft i ett bränsle till rörelseenergi.

Mina ”miljöbilar” går på el. Den enda rena energin vi har.
Visst, ett batteri innehåller fortfarande mycket bly, och en hel del el kommer fortfarande från kolkraftverk och annan miljövidrig elproduktion.

Men el kan också produceras av vind, vatten och sol.
Till och med kärnkraftverk är ett mycket renare alternativ för moder jord än till exempel kolkraftverk.

Skall någon bil ha ”miljöbilsstatus” så är det elbilar. Inte bilar som förbränner energi i en motor som skapar utsläpp.
Produktionskedjan av en bil kommer aldrig bli miljövänlig, men bilen som slutprodukt kan ju bli mycket mindre miljöovänlig. Men då pratar jag elbil som du förstått.

-Och marknaden för elbilar kommer inte slå igenom förrän de stora oljebolagen ser ett slut på oljeutvinningen.
De stora bilmärkena som går hand i hand med oljebolagen kommer inte utveckla elbilar i den takt som behövs förrän oljan sinar.
Man har alldeles för mycket gemensamma intressen här.
Små privata aktörer utvecklar tekniken, men patenten köps upp av de större och läggs på is.
Många gånger är tekniken anpassad för äldre motorer från den tid patentet skapades, och idén ser aldrig solljuset innan ny teknik ersatt den gamla.
Innovativa idéer kvävs av de stora oljebolagen och bilproducenterna.

De elbilar som ändå hamnat i en serieproduktion är bilar som de stora bilmärkena måste ha i sina modellprogram för att visa kunderna att de har ett ”miljötänk” och visioner.
Men jag anser att detta sker i sådan liten skala att det bara kan anses vara ett ”spel för gallerierna”.

Tekniken är fortfarande för dyr för att gemene man skall ha råd att byta bort sin vanliga bil med avgasrör till en elbil.
Här krävs större volymer, och större volymer får du genom billigare pris.
Billigare pris kan man skapa genom skattelättnader på elbilar, som skapa större volymer, pressade priser, och till slut en marknad som består av så stor andel elbilar att bilar med förbränningsmotorer blir dyra i jämförelse -istället för tvärtom.

Men, detta är ju bara min trädkramarfilosofi. Eller?
Håller du med? Inte? Kommentera.

Annonser
Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: