Hem > Funderingar > Busskontrollanter

Busskontrollanter

Som busschaufför får man se många typer av människor varje dag; rika, fattiga, svenska, utländska, missbrukare, gamla, unga, kristna, muslimer, hederliga människor… …och ”fuskåkare”.

Det sistnämnda är ett jättestort problem för oss chaufförer.
Hur skall man bemöta människor som inte tänker betala för sin resa?
Hur skall man förhålla sig till de som faktiskt betalar, och förväntar sig att jag skall avkräva detsamma av en fuskåkare?

Att gå in i en konfrontation med en annan människa leder ofta bara till upprörda känslor, och är inte alltid lätt att hantera. Föreställ dig då att det är två, tre stycken på samma hållplats som inte tänker betala; hur länge skall man uppehålla en buss för de andra resenärerna som vill komma fram fortast möjligt?

Jag kan fortsätta ställa hypotetiska frågor hur länge som helst.
Sensmoralen i frågorna jag ställer är att det är inte lätt att både vara chaufför, kassörsbiträde OCH biljettkontrollant!

Alla klarar dessutom inte av av konfrontera andra människor och är konflikträdda.
Andra chaufförer tar gärna en konfrontation och ser det som sin livsuppgift att slänga av alla som inte betalat för sig.
Det sistnämnda leder oftast till en mycket dålig och obekväm stämning i bussen.
Man skall väl helst vara någonstans mitt emellan antar jag.

VILKA tjuvåker?
Alla möjliga kategorier av människor, men; utmed de linjer vi kör i vårt bolag så är det INTE företrädesvis ungdomar! Det är i vart fall min erfarenhet.
Oftast är det vuxna som tjuvåker på mina bussar.
Skall man kategorisera dom så är det två grupper som utmärker sig: Missbrukare och invandrare.
(Sedan kommer ungdomarna på en hedrande tredje plats.)

En missbrukare ger inget som helst intryck av att vilja betala, utan går bara på och sätter sig.
Stanken av alkohol, smutsiga kläder och ett udda beteende får de flesta att rygga tillbaka. Så även vi chaufförer, och de flesta resonerar säkert så att man bara hoppas att människan inte skall åka med så långt.
En invandrare beter sig ofta på ett annat sätt, och här finns två olika metoder:
Det finns de som med händerna i fickorna frågar på dålig svenska: ”Kör du till…”? varpå han eller hon sedan tror att det är en välgörenhetsbuss och sätter sig bara efter att ha harklat fram ett ”tack” för svaret.
Sedan har vi den andra metoden. Man fullkomligt invaderar bussen med matkassar, och inte sällan också barnvagnar. Man står och väntar på att chauffören skall öppna bakdörren, och tittar inte ens framåt mot framdörren -där sitter ju chauffören och vill ha betalt.
Man öppnar bakdörrarna, och en hord av tre fyra personer väller på med alla kassar och väskor… …och struntar i att betala.

Den tredje kategorin, ungdomarna, beter sig på ett annat sätt.
De går förbi chauffören med händerna i fickorna, och lyckas snabbare än blixten sätta sig i bussens bakre del, där man inte hinner se vem som satte sig var,
Eller; så blänger de argt på chauffören och ger ett intryck av att: ”om du ger dig på mig får du problem”.
Det bemötandet ger de även mig -som ju ändå ser stor och farlig ut.
Dessa hotfulla ungdomar är i 99 av 100 gånger av… …tja, ”okänd härkomst”.

Kollektivtrafiken är en välgörenhetstransport, och ingen ger chauffören någon uppmärksamhet.
Det är i alla fall min erfarenhet. Säger man ”hej” till någon som går förbi så rycker resenären ofta till och ser ut att tänka: ”pratade roboten med mig?”.

Men till ”tjuvåkandet”:
Skall man fria eller fälla?
Skall man hålla bussen -som alltid är sen- för att i absurdum se till att alla betalar?
Skall man ducka, undvika ögonkontakt och låta alla tjuvåkare slippa undan?
Vad ingår egentligen i chaufförens uppgift?
Lönen är usel, men ansvaret och utsattheten är stor.
Vad tycker DU? Kommentera.

Jag pratar för alla mina kollegor ute i landet:
Vi vill ha provisionsbaserade busskontrollanter som fokuserar sig på problemområdena där flest tjuvåkare går på eller av!
Frågar man oss chaufförer så kan vi utan att blinka tala om vilka hållplatser det rör sig om.

Anledningen till detta inlägg i bloggen är denna och denna artikel ifrån Örebro.

Kategorier:Funderingar
  1. Roberth
    08 augusti 2012 kl. 11:35

    Jag tycker att det ska filmas på bussen. Det skulle i vilket fall minska tjuvåkandet. Eller sätta in en automatdörr i bussen som chaffisen öppnar när man betalat. Eller bygg en liten betalkur utanpå bussen så man måste betala innan man kliver ombord?

    • 08 augusti 2012 kl. 11:55

      Tja, idéer finns det gott om.
      Kameror finns redan, men bara för ”syns skull”. De är ofta felriktade och mest för chaufförens hjälp för stunden. De spelar inte in mig veterligen.

  2. Kerstin
    08 augusti 2012 kl. 11:45

    Förstår ditt problem, men du är ju chaufför och det är väl inte så mycket du kan göra, mer än att säga till att de åker på egen risk om det kommer en kontroll. Men jag har ett flertal gånger sett att resenärer vill göra rätt för sig men att chaufförerna tycker det här med kortbetalning är för jobbigt och bara vinkar förbi. Själv har jag gjort fyra ”gratisturer ”på det sättet eftersom det inte finns något försäljningsställe för Västtrafik på den ort jag bor. Då jag åkt till den ort jag skulle fanns heller inget öppet försäljningsställe på lördag e.m. Ringde då västtrafik som sa att chaufförerna måste ta emot kort. och t o m på expressbussarna skall man kunna ladda på kontoladdningen med 100 kr ! Det är just sån linje jag åker med. Men att få en chaufför till det, jag klarade inte det i a f. Om en kontrollant kommer på då vad säger man då?

    • 08 augusti 2012 kl. 11:57

      Då hänvisar man till chauffören som låtit dig åka gratis, så kan inte kontrollanten säga något.

  3. S
    16 augusti 2012 kl. 20:58

    Hur hanterar du ungdomar som bestämt kliver på bussen och tjatar om att få åka med gratis? Kan tänka mig att situationen kan bli rätt jobbig.

  4. 16 augusti 2012 kl. 22:51

    Ungdomar tjatar faktiskt väldigt sällan att få åka gratis. Har inget svar på det faktiskt.
    Är man däremot ärlig med att man inte har täckning för resan är jag såklart mer benägen att vara förlåtande. Till motsats mot de som smyger sig på likt de beskrivningar du kunde läsa om, och försöker planka utan att göra rätt för sig…

  5. Busschaufför från Västtrafik
    24 oktober 2012 kl. 10:43

    Sista tiden jag jobbade som busschaufför, diskuterade jag aldrig med folk. De fick göra vad de ville. Ville de inte betala, sket jag i fullständigt. Jag jag ingen provisionslön.
    Sådan taktik hade jag efter en händelse med en kollega som fått sparken. Han gick bak i bussen och uppmanade en knarkpåverkad fuskåkare att betala eller kliva av, killen vägrade, chauffören ringde polisen… Fuskåkaren hörde av sig senare till bussbolaget, ljög att han hade biljett och blev utslängd av en elak chaufför. Platschefen trodde på kunden och chauffören fick sluta.
    Jag trivdes med mitt jobb utmärkt, men jag hittade ett annat jobb och slutade kort efter händelsen. Ville inte vara kvar på ett företag som har så fjantig inställning till sina anställda. Vem får sparken nästa gång, kanske jag?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

