Hem > Dagbok > Lerum och idrotten

Lerum och idrotten

Besökte igår ”Kinnarps arena” i Jönköping genom jobbet.

Fick en guidad tur av en ansvarig i anläggningens alla vrår och skrymslen. Vilket ställe de har, hockey- och konståkningsungdomarna!

Där finns verkligen allt: Fyra (4) isar till att börja med, så det finns tider för alla att träna, och hockey’n och konståkningen krockar inte. De har… …tja, allt. Ingen idé att gå in på allt, för jag minns inte ens allt de presenterade. Men föreställ er allt en ishall kan tänkas ha, så hade de lite till.

En grej som fastnade var också deras tänk som arenan som mötesplats: Ett ”café” för ungdomar där de kan äta fika och lättare mat för en billig självkostnadspeng och en avdelning för läxläsning(!). Med detta vill de få bort ungdomarna från skräpmaten på McDonalds efter skolan, och hellre se att de gå till arenan efter skolan, får i sig lite bra mat och gör sina läxor. Vilken grej va?

De har ett ”skjuta prick”-rum där de kan ”docka” sina Iphones och tävla mot sig själva med klubban och pucken. Gym. Videoupptagningsrum för match och utbildningssyfte. Omklädningsrum med ”fack” för varje spelare. Eget tvätteri, café, restaurang, pub, kiosk… …ja ”you name it” -de har allt i arenan.

Vad har Lerum? En rink. Några läktarplatser. ett fik och ett sekretariat. Det är allt. I alla år har LBK bönat och bett om mer ”istid”. Konståkningen likaså. Det blir istället sena tider. Allt för sena tider för de yngre -eftersom tiden inte finns på eftermiddagarna.

Det skall deklareras att jag inte är ett dugg sportintresserad. Men som politiker är jag däremot intresserad av friskvård för kommuninvånarna. Samlingpunkter för ungdomar att kanalisera sin energi och göra något konstruktivt av sin fritid istället för att ”hänga på stan”.

Alla vinner på det. Hälsa och samhällsekonomi. Vad är då problemet? Varför satsar inte Lerum på idrott och friskvård? Jag vet inte. Stenkullen som ”friskvårdcenter” kan utvecklas mer. Det behövs en is till -det ser till och med jag.

…Och en motionssimbassäng, det måste jag tillägga eftersom jag lade en motion om det i kommunfullmäktige. Men det tycker inte vår alliansstyrda majoritet. Hellre lägga en miljon här och där i arkitekttävlingar och andra projekt som skattebetalarna skall betala.

Lerums kommun behöver ett nytt styre. Ett som värnar invånarna och inte bara egna intressen. En ny kommunledning som inte låter sig styras av de personliga relationerna med näringsidkare och byggherrar i kommunen.

En ny kommunledning som satsar på idrott och friskvård som en del av ett långsiktigt arbete med att få friska och kreativa ungdomar, vuxna och pensionärer…

En ”alliansfri” kommunledning 2014?

Kategorier:Dagbok
  1. Jag vill vara anonym tack
    12 mars 2013 kl. 19:53

    Har det senaste året gått från att tycka rödgrönt till så stor uppgivelse över vart Sverige är på väg att jag bestämt mig för att rösta på SD i nästa val. Men härom dagen snubblade jag över information på nätet som får mig att tveka. Är SD i själva verket sionister? Många på nationell.nu hävdar detta.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

