Hem > Politik > Kollektivtrafikpolitiken i VGR

Kollektivtrafikpolitiken i VGR

Idag sitter jag i årets budgetsammanträde i Västra Götalands regionfullmäktige, och debatten har fullständigt dominerats av finansieringsgraden.
Idag ligger finansieringen på ungefär 50% skatt, och 50% självfinansiering.
Bilister, pensionärer och alla andra skattebetalare betalar alltså halva biljetten för alla som åker med västtrafik.
Kollektivtrafiken är en allt mer kostnadskrävande institution i Västra Götalands regionverksamhet som också skall ställas i proportion med sjukvården i första hand, som också behöver pengar.

Sverigedemokraterna stöder då förslaget om att öka självfinansieringsgraden till 60%.
Detta stöter såklart på patrull i den rödgröna röran, som istället förordar en högre skattefinansieringsgrad.
Pengar man antagligen då får tas från… …sjukvården? Eller?

Man pratar bara om att vårt ”borgerliga” förslag om en högre självfinansieringsgrad kommer resultera i högre biljettpriser, men det är förstås att göra det lätt för sig.
Om vi vänder på pannkakan:
Om man säger ”Vi vill sänka skattefinansieringen till 40%” så låter inte det lika illa, och hur skall man nå det målet?

Vi glömmer den heliga ko i debatten som ingen vågar knuffa på: Administrationen och tjänstemannasektorn -de som inte bidrar till kollektivtrafiken rent fysiskt, utan bara är en ”kostnad”.
Det är min personliga övertygelse att det i denna sektor finns massor med pengar att spara in på. Detta utan att behöva dra in linjer i ett första steg. Varför vågar ingen ta DEN debatten?
Om jag tillåter mig att ”brainstorma”: Kanske för att den sysselsätter många fritidspolitiker och deras vänner som är rädda om sina inkomster?

Denna tjänstemannasektor består av akademiska människor med ofta mycket högre löner än de buss- och spårvagnsförare som utgör kärnan i verksamheten. Men vad tillför dom? Lyser flitens lampa? Kan varje tjänsteman inom västtrafik försvara sin egna existens rent ekonomiskt?
Vad vet jag. Ingen vågar peka på detta jättestora kostnadsställe i kollektivtrafiken.
Men betänk detta: Det är också löner som skall tas från DITT biljettpris, och från DIN skatt.

Sedan har vi effektiviteten i allmänhet:
Kan trafiken rationaliseras? Absolut.
• Mindre och billigare bussar på lågt belagda linjer.
• Anropad trafik i regionens ytterområden i det lågt belagda områdena.
• Dra in en och annan tur som ofta går i det närmaste tom.
• Kom till rätta med det omfattande gratisåkandet.
…För att nämna fyra av flera förslag som kan SÄNKA skattefinansieringsgraden till 40%.

Och varför kikar man inte på regionen som faktiskt HAR en skattefinansiering på 40%? Skåne.
Varför kan dom och inte vi? Varför vågar vi inte titta på deras modell, och ta till oss av det som skulle hjälpa oss?
Varför låsa fast sig i en debatt som bara har biljettprishöjningar som enda argument?

Låt de som utnyttjar servicen också betala för den i större utsträckning.
Låt de som åker bil få bära SINA kostnader, och de som åker buss betala SIN biljett?
Varför är det resonemanget så fult?

Även om biljettpriset är det första intryck man får av kollektivtrafiken, så är det också den viktigaste anledningen till om bilen står eller skall rullas ut på vägen.
Väldigt få ser längre än till sin egna plånbok, MEN; det är inte allt.
Effektivitet. Punktlighet. Tillförlitlighet. Säkerhet. Service. Tryggt resande. Trevlig miljö. Gratis internet. Trevliga tåg- och kanske rent av bussvärdar.
Detta är alla ytterligare anledningar till varför fler skulle vilja åka kollektivt. Anledningar goda som några som INTE bara ankommer på priset.
Men eftersom detta visionärt inte går att räkna på i reda pengar, så drunknar de argumenten i debatten…

Annonser
Kategorier:Politik
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: